Dzieci z gr VII dn. 22.02.2012r. dowiedzialy się że nie ma dwóch takich samych płynów, każdy ma inne właściwości. Do zbadania tego potrzebne nam były pomoce: olej roślinny, płynny miód, woda zabarwiona na niebiesko, coś do pływania ( orzechy laskowe, plastikowe klocki, metalowe nakrętki, małe pomidory, suchy makaron, winogrona itp.) Wlewaliśmy: miód do plastikowego pojemnika do 1/4 wysokości, do niego dolaliśmy taką samą ilość oleju roślinnego, a na końcu dodaliśmy tyle samo wody zabarwionej na niebiesko. Czekaliśmy, aż płyny rozdzielą się na warstwy. Do nich wrzucaliśmy różne przedmioty. Zaobserwowaliśmy co pływa, a co tonie. Płyny rozdzieliły się na trzy warstwy. Miód był na dnie pojemnika, w środku niebieska woda, a na górze warstwa oleju. Płyny nie połączyły się, ponieważ mają różny ciężar i gęstość. Lżejszy płyn – woda unosi się nad miodem, płynem cięższym i bardziej gęstym, olej utrzymuje się na powierzchni, bo jest od niej lżejszy. Na pytanie Co pływa, a co tonie? Dzieci dowiedziały się , że niektóre przedmioty, gdy wrzucimy je do pojemnika, zatoną a inne będą pływały na różnej wysokości, w zależności od swej wagi. Najlepiej przedmioty pływają w gęstych płynach, ponieważ utrzymują one ich ciężar. Wszystkie dzieci chętnie brały udział w tym doświadczeniu. Zachęcamy wszystkich do tego typu doświadczenia.

Justyna Pajdak

no images were found