Akcja ,,Ćwiczyć każdy może”

w  ramach ,,Roku Przedszkola w Ruchu”

 

Scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej

Data zajęcia: 18.03.2014

Temat zajęcia: „Ruch to zdrowie”

Grupa: II- 4 latki

Prowadząca: Anna Krysztofiak

 

Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”:

Zadanie : Ruch w przedszkolu

Obszar nr  3 – edukacja zdrowotna

 

Realizacja Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:

Obszar I punkt 2, obszar III punkt 1,2,3, obszar IV punkt 2,3, obszar V punkt 1,2,3,4, obszar VII punkt 2, obszar VIII  punkt 1,

 

Cel ogólny:

kształtowanie postawy prozdrowotnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– Potrafi wymienić różne formy aktywności: sporty, które może uprawiać samodzielnie

– Wie, jakie są korzyści z utrzymywania aktywnego stylu życia

– Zna negatywne skutki zaniechania dbania o sprawność fizyczną

– Rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku, jako źródła zdrowia

Metoda: czynna, słowno-oglądowa

Forma: grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta cd, kolorowe karteczki dla każdego dziecka( czerwone i zielone), ilustracje

 

 Przebieg:

1. Wprowadzenie:

Nauczyciel rozpoczyna zajęcie do zajęć gimnastycznych odbywających się w przedszkolu. Pyta dzieci, co robiły na ostatnich takich zajęciach, jak wyglądały, co im się podobało najbardziej a co najmniej.

Podczas rozmowy na temat zajęć ruchowych nauczyciel przechodzi do pytań o znaczeniu tych zajęć dla zdrowia:, dlaczego w przedszkolu są prowadzone takie zajęcia? Czy aktywność ma wpływ na nasze zdrowie?

2. Rozwinięcie

– „Powiedz, co widzisz” – zabawa pantomimiczna. Wybrane dziecko naśladuje ruchem podany przez nauczycielkę sport. Reszta grupy ma za zadanie zgadnąć, jaki to sport, po czym wszyscy go naśladują

( jazda na rowerze, bieganie, jazda na rolkach, na hulajnodze, pływanie, gra w piłkę, karate, taniec)

– „ Jaki to sport?”- Nauczycielka rozkłada na dywanie ilustrację przedstawiające elementy sprzętu bądź odzieży niezbędne do uprawiania niektórych sportów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, do jakiego sportu pasuje ilustracja.

– „Burza mózgów

  • Jak myślicie, co może stać się z ludźmi, jeśli nie będą się ruszać? (Spacerować, ćwiczyć na zajęciach) ( Zacznie przybierać na wadze i będzie mu coraz trudniej wykonać najprostsze czynności, może łatwo zachorować, będzie mu ciężko oddychać itd.)
  • Czy znacie jakieś sporty, które każdy może uprawiać, wykonywać (Spacery, bieganie, skoki na skakance, gimnastyka, taniec)
  • Czy znacie sporty, które możemy uprawiać całą grupą wspólnie albo z całą rodziną? (Gra w piłkę nożną, siatkówkę, dwa ognie, gra w gumę, wyścigi itd.)

zabawa ruchowa „gimnastyka”- cała grupa wspólnie wykona ćwiczenia gimnastyczne do piosenki „ głowa , ramiona…”

Quiz wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej- każde dziecko otrzymuje karteczkę zieloną i czerwoną. Dzieci odpowiadają na pytania, pokazując odpowiednią tabliczkę.

(  czerwona- nie, zielona- tak)

Pytania do quizu:

– jeśli nie będziemy się ruszać możemy przytyć

– sport to zdrowie

– nie można uprawiać sportu z całą rodziną

– taniec jest sportem

– latem ubieramy się bardzo ciepło

– zabawy na placu zabaw powodują choroby

– ten kto uprawia sport ma dużo siły i kondycję

– można siedzieć bardzo długo przed telewizorem lub komputerem i się nie ruszać

– bakterie i wirusy są przyczyną wielu chorób

– sport trzeba uprawiać samemu

– gdy ktoś odpoczywa możemy zachowywać się bardzo głośno

– zabawy na świeżym powietrzu pomagaj być zdrowym

3.Podsumowanie:

Wspólne wnioski – aktywność odgrywa ważną rolę w życiu człowieka, choć nie zdajemy sobie z tego sprawy; wpływa na nasze samopoczucie, wygląd, siły i kondycję. Istnieją różne formy aktywności, także takie, które nie wymagają specjalnego nakładu środków a jedynie chęci. Warto zadbać o codzienną porcję ruchu.

 

 

We wtorek 18 III 2014 r. w ramach akcji ,,Ćwiczyć każdy może” w grupie II odbyło się zajęcie z zakresu edukacji zdrowotnej na temat : ,,Ruch to zdrowie”. Celem zajęcia było przede wszystkim kształtowanie postawy prozdrowotnej u dzieci, uświadomienie im jak ważną rolę w życiu odgrywa ruch. Dzieci dowiedziały się jakie są korzyści utrzymywania aktywnego trybu życia oraz jakie są skutki niedbania o sprawność fizyczną. Dzieci wypowiadały się na temat swoich ulubionych sportów, rozpoznawały sporty w zabawie pantomimicznej oraz na ilustracjach, dobierały w pary przedmioty związane ze sportem do odpowiednich sportów oraz świetnie wykonały przygotowaną gimnastykę, bo przecież bez tego nie może odbyć się żadne zajęcie. Dzieci bardzo chętnie wypowiadały się na temat sportu, potrafiły wymienić sporty które możemy uprawiać z całą grupą, indywidualnie lub z rodziną. Na koniec zajęcia dzieci otrzymały kolorowe karteczki i wzięły udział w quizie z zakresu edukacji zdrowotnej i świetnie sobie z tym poradziły.