Akcja ,,Ćwiczyć każdy może”

w  ramach ,,Roku Przedszkola w Ruchu”

 

Scenariusz zajęć z  organizowanych  w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego

 

Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”:

Ruch w przedszkolu

Obszar nr  1  w przedszkolu -wychowanie fizyczne zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego

 

Temat: Raz, dwa, trzy- ćwiczę ja, ćwiczysz ty.

Termin:14.02.2014.

Prowadząca: Daniel Miszke

Obszary z Podstawy Programowej:

4. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

3) jest sprawne fizyczne lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

8. Wychowanie przez sztukę- muzyka, śpiew, pląsy i taniec

2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je pląsając i tańcząc

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:

  • improwizuje muzykę ruchem;
  • reaguje na umówione sygnały;
  • bierze udział w zabawach ruchowych;
  • wykonuje ćwiczenia w pozycjach wysokich i niskich;
  • wykonuje ćwiczenia przeciw płaskostopiu i oddechowe;
  • rozwija twórcze myślenie.

 

Środki dydaktyczne: woreczek gimnastyczny dla każdego dziecka, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem, tamburyno.

Forma pracy: z całą grupą, indywidualna

Metody: zabawowo- naśladowcza; gimnastyka twórcza; W. Sherborne; R. Labana; pokaz

 

Przebieg:

I część (wstępna)

  1. Marsz po kole, rozdanie przez dyżurnego woreczków; dzieci kładą woreczek na głowie i idą z nim starając się, aby nie spadł na podłogę.
  2. Zabawa „Dzień dobry”- z wykorzystaniem elementów metody ruchu rozwijającego W. Sherborne

Dzieci maszerują po całej sali z woreczkiem na głowie, na sygnał tamburyna, kłaniają się, mówią „dzień dobry”, woreczek spada na podłogę. Następnie wykonują skłon, podnoszą woreczek i kładą go na głowie (chodzą w sposób: naturalny; uginając kolana; na sztywnych kolanach; we wspięciu na palcach; na piętach).

  1. Zabawa z wykorzystaniem met. R. Labana „Taniec z woreczkiem”- dzieci improwizują usłyszaną muzykę, tańcząc z woreczkiem.

II część (główna)

  1. Zabawa z elementami równowagi „Bocian”- dzieci kładą woreczek raz na prawym, raz na lewym kolanie; RR w bok- starają się utrzymać równowagę.
  2. Zabawa  na czworakach „Lisek”- dzieci wkładają woreczek pod kolano, opierają dłonie o podłogę; poruszają się skacząc na jednej nodze.
    Dzieci mające problem z wykonaniem ćwiczenia- woreczek kładą na karku i chodzą na czworakach.
  1. Zabawa „Broda”- dzieci siedzą na podłodze, w siadzie skrzyżnym, woreczek trzymają pod brodą- wyrzucają woreczek robiąc skłon w przód nie odrywając pośladków od podłogi.
  2. Zabawa „Hop do góry”- dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym, podrzucają woreczek do góry i łapią go; kto potrafi- podrzuca i klaszcze w dłonie.
  3. Zabawa „Mycie podłogi”- dzieci w siadzie klęcznym, dłonie na woreczku, który leży na podłodze. Dzieci przesuwają woreczek w przód i w tył, nie odrywając pośladków od pięt.
  4. Zabawa „Mostek”- dzieci wykonują leżenie tyłem; woreczek trzymają w jednej ręce. Unoszą pośladki i przesuwają woreczek do drugiej ręki; opuszczają pośladki.
  5. Zabawa rozwijająca twórcze myślenie „Pomyśl i zrób”
    Dzieci otrzymują zadanie i wymyślają sposób jego wykonania, np.: na podłodze ma znaleźć się: woreczek i 1 noga; 2 nogi i 1 ręka; 1 ręka, 1 noga i woreczek; 2 ręce i 1 noga.

III część (końcowa)

  1. Zabawa „Dźwig”- dzieci w siadzie ugiętym unoszą woreczek raz jedną, raz drugą stopą. Te, które nie potrafią chwycić, mogą pomóc sobie ręką.
  2. Zabawa „Balonik”- dzieci wykonują leżenie tyłem, woreczek kładą na brzuchu. Wykonują wdech nosem, tak by woreczek uniósł się w górę; wydech ustami- by woreczek opadł.
  3. Marsz po kole; dyżurny zbiera woreczki.

 
Dnia 14 lutego 2014 roku, czyli w walentynki postanowiliśmy uczcić tak troszeczkę inaczej, czyli na sportowo. W ramach akcji ,,Ćwiczyć każdy może” przebraliśmy się w stroje gimnastyczne i udaliśmy się do naszej przedszkolnej sali gimnastycznej. Tym bardziej ucieszyliśmy się z tego, że w naszych ćwiczeniach będą uczestniczyć bardzo ciekawe akcesoria gimnastyczne – kolorowe woreczki. Na początku przeprowadziliśmy rozgrzewkę, która pomogła nam przygotować nasze ciała do wykonywania dalszych ćwiczeń. Ćwiczeń z woreczkami było całe mnóstwo. Woreczek pojawiał się w różnych miejscach raz był pod naszym kolanem to znów na kolanie innym razem był pod brodom na głowie pod nogami i na końcu nad nami. Dzieciom bardzo podobały się te ćwiczenia mam nadzieję, że jeszcze wielokrotnie użyjemy tego kolorowego i ciekawego akcesoria gimnastycznego.

Daniel Miszke