386 wizyt Rozpoczęcie projektu w Przeszkolu
Drodzy Rodzice.
W miesiącu styczniu 2017, w ramach realizacji działań skierowanych na profilaktykę antyalkoholową, rozpoczynamy realizację projektu „Wychowanie do wartości”. Będzie on realizowany do listopada 2017.
Niniejszy projekt ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach oraz wyposażyć je w umiejętność radzenia sobie z nimi. Realizacja działań o charakterze profilaktycznym przez nauczycieli umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi funkcjonowanie w życiu.
Uzależnienia stanowią poważny problem społeczny i wychowawczy. Wielu młodych ludzi zamiast efektywnie przygotować się do przyszłego życia zawodowego i społecznego ucieka w niszczące organizm nałogi.
Substancje mocno działające na organizm i psychikę człowieka to narkotyki, alkohol, nikotyna i inne środki, np. leki. Istnieje silna zależność między zażywaniem przez młodego człowieka w/w środków a nałogiem u dorosłego. Dlatego profilaktykę należy prowadzić od najmłodszych lat, a więc już w przedszkolu.
Jak uchronić młodego człowieka przed narastającą groźbą uzależnienia się od alkoholu, narkotyków, nikotyny, leków? Jak nauczyć radzenia sobie z konfliktami, agresją, przemocą, stresem coraz częściej obecnym w naszym życiu? Można już od najmłodszych lat ukazywać sposoby na zagospodarowanie czasu wolnego, wyposażyć dzieci we właściwe wartości.
Cele projektu to:
– Wykształcenie umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacji zagrożenia
– Rozróżnianie dobra od zła
– Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego
postępowania / z przypadkowych spotkań z nieznajomym
– Uczenie się odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale innych (aspekt moralny)
– Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami oraz
najbliższym środowiskiem
– Poszerzenie wiedzy na temat praw i obowiązków dziecka
– Tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości, – Kształcenie u dzieci nabywania umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć – Wdrażanie dzieci do nazywania i wyrażania uczuć i myśli innych, – Wzmacnianie poczucia własnej wartości,
– Zapobieganie oraz potępianie agresji i przemocy (działania naprawcze)
– Nabywanie umiejętności przeciwstawiania się złu fizycznemu i psychicznemu
(promocja postaw asertywnych)
– Rozwijanie podstawowych umiejętności życiowych
– Uczenie postaw asertywnych – umiejętność odmawiania wzięcia używek,
– Radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
– Wprowadzanie dzieci w świat literatury,
– Kształcenie nawyków czytelniczych- książka jako alternatywa spędzania czasu wolnego,
– Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie,
– Przekazywanie za pomocą literatury wartości moralnych,
– Uczenie obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
Cele realizowane będą w oparciu o bloki tematyczne:
- Wiem jak przeciwdziałać agresji i przemocy
- Moje prawa i obowiązki
- Czytam, bo lubię