Witajcie Drogie Żuczki!

Dzisiaj trochę poćwiczymy z piłką i dowiemy się bardzo ciekawych rzeczy o prądzie.

Temat kompleksowy: Mali odkrywcy
Temat dnia: Źródła prądu.

Cele operacyjne – dziecko:
– rozwiązuje zagadki słowne,
– zna zasady bezpiecznego korzystania z różnych urządzeń elektrycznych,
– uważnie słucha wiersza,
– rozmawia na konkretny temat,
– uczestniczy w zabawie ruchowej,

– wykonuje pracę plastyczną,

-sprząta swoje stanowisko po skończonej pracy,

Metody pracy: ćwiczenia praktyczne, rozmowa.

Formy pracy: indywidualna,

Środki dydaktyczne: zagadki słowne, ilustracje przedstawiające niebezpieczeństwa związane z urządzeniami elektrycznymi, wiersz D. Graj, biała kartka, mazak, papier kolorowy, gazety, klej, link do filmu o prądzie, karta pracy – pomiar temperatury.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
AKTYWNOŚĆ GIMNASTYCZNA:

1. Dzisiaj proponujemy zabawy z piłką:

  • Rzucanie piłki do celu np. miski, kosza.
  • Tor przeszkód pokonywany z toczoną piłką.
  • Golf- przesuwamy piłkę np. zmiotką do dziurki w kartonie.
  • Domowe kręgle do zbijania np. butelki po wodzie.
  • Piłka nożna- trafiamy do bramki np. z koca.
  • Wybicie piłki obunóż z leżenia.
  • Podanie piłki zza głowy z leżenia do siadu.
  • Przekładanie piłki nad głową stojąc na jednej nodze.
  • Czarny „parzy” podajemy sobie piłkę, na kolor czarny nie możemy jej złapać.
  • Dziecko podrzuca piłkę i biegnie jak najdalej zanim piłka spadnie.

2. Po ćwiczeniach proponujemy rozwiązywanie zagadek słownych o urządzeniach elektrycznych.

To urządzenie takie gorące
jakby nagrzane sierpniowym słońcem
służy wybornie do prasowania
twojej bielizny oraz ubrania
(żelazko)
 
Któż to taki, powiedz kto?    
Kto choć bardzo lubi kurz
i choć dużo je, nie tyje
I ma zawsze smukłą szyję?  
(odkurzacz)

Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
możesz zasiąść przed nim z bratem
lub z kolegą i obejrzeć,
gdy ekranem swym zaświeci,
jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
(telewizor)

Ta maszyna pracowita niesłychanie,  
samodzielnie wykonuje całe pranie
trochę prądu, proszku odrobina,
a już pierze, płucze i wyżyma.
(pralka automatyczna)

3. Poznanie przykładów niebezpiecznego korzystania z różnych urządzeń elektrycznych na podstawie dostępnych ilustracji. PAMIĘTAJ, NIGDY TEGO NIE RÓB ! (dost. w załączniku).

4. Słuchanie wiersza „Król i jego elektryczni słudzy” Danuty Graj.

 W dzisiejszym świecie
jak Król żyć mogę –
odkurzacz czyści
moją podłogę,
zmywarka myje
za mnie talerze,
pralka mi brudne
ubrania pierze,
toster mi grzanki
przypieka smacznie,
a na mój rozkaz
radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prądu
– przyznaję z bólem –
zaraz przestaję
być wielkim Królem.

5. Rozmowa na temat prądu, elektryczności:
– Co to jest prąd? (niewidoczna energia)
– Gdzie jest wykorzystywany prąd?
– Gdzie powstaje prąd? (w elektrowni)
– Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami)
– Jakie utrudnienia pojawią się w naszym domu i życiu, gdy zabraknie prądu?
– Czego nie da się zrobić, gdy nie ma prądu? (m.in. Nie działają urządzenia elektryczne.)

6. Zabawa ruchowa „Płynie prąd – awaria”.
Dziecko na czas zabawy zamienia się w wymyśloną przez siebie zabawkę i porusza się po dywanie w dowolny sposób, bo płynie w nich prąd. Na hasło „awaria” dzieci stają bez ruchu, bo prądu nie ma.

AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA:

7. Wykonanie pracy plastycznej „Wydzierana żarówka” z użyciem papieru kolorowego (biała kartka, mazak, kolorowy papier, gazety, klej).
Dziecko rysuje kontur żarówki, albo korzysta z gotowego, następnie ozdabia żarówkę wydartym papierem kolorowym według własnego uznania. 

Zachęcamy Was drogie dzieci do obejrzenia filmiku „Nie taki prąd straszny”

POPOŁUDNIE:

1) Mały odkrywco! Pierwszą propozycją na popołudnie będzie przeprowadzenie wywiadu z rodzicem lub dorosłym z twojego otoczenia. Twoim zadaniem jest poznanie zawodu mamy i/lub taty. Przygotuj kartkę i długopis oraz mikrofon ( może nim być np. wazon lub pilot 

Przykładowe pytania do wywiadu:

1) Mamo co robisz w pracy?

2) Jak nazywa się twój zawód?

3) Jakie są twoje obowiązki?

4) Czy lubisz swoją pracę?

5) Praca jest dla ciebie łatwa czy trudna?

Gdy już uzyskasz odpowiedzi na wszystkie pytania, spróbuj samodzielnie opowiedzieć o tym zawodzie.

2) Drugą propozycją dla małego odkrywcy będzie poszukiwanie oznak wiosny. Możesz poszukać jej patrząc za okno, sprawdzając temperaturę, pogodę lub także nasłuchując odgłosów ptaków.

Możesz także zaznaczyć temperaturę rano, po południu oraz wieczorem – w załączniku ,,temperatura’’ dostępne termometry.

Możesz także obejrzeć film o zwiastunach wiosny:

Po jego obejrzeniu powiedz, czy zauważyłeś/aś już któreś z nich? Jaka będzie następna pora roku?

Kiedy się ona rozpocznie? Którą porę roku lubisz najbardziej? Dlaczego?

3) Trzecia propozycja to zabawa w odkrywanie zapachu i smaku:

,,Jaki to zapach?’’

Cele:

  • Rozpoznawanie i nazywanie zapachów.
  • Wrażenia sensoryczne – zapach.

Potrzebne materiały:

  • Małe buteleczki, pudełeczka lub woreczki z rzeczami o charakterystycznym zapachu, np. mydełko, szampon, żel do kąpieli, lawenda, majeranek, herbata malinowa, mięta, bazylia, kawa, wanilia, oliwa, cynamon, oregano, cytryna, pomarańcza, cebula, czosnek, płatki róży, czekolada… muszą się znaleźć te przyjemne oraz te nieprzyjemne, ostrzejsze zapachy.
  • Chustka, opaska na oczy.

Przebieg zabawy

Zabawa polega na tym, aby dziecko z zawiązanymi oczami prawidłowo rozpoznało i nazwało powąchaną rzecz. Kto odgadnie największą ilość rzeczy, ten zostanie zwycięzcą. Rodzic podaje do powąchania buteleczki/pudełka dziecku a potem zmiana :). Zabawę można dowolnie modyfikować, ale zawsze trzeba określić początek i koniec zadania i zasady gry jeszcze przed rozpoczęciem aktywności.

Inny wariant zabawy

  • Przed rozpoczęciem zabawy można umówić się, że dziecko będzie rozpoznawać po zapachu daną rzecz oraz jej przeznaczenie.
  • Można podawać przyprawy i określać do jakiej potrawy się ją podaje,
  • Można podawać miejsce gdzie dana rzecz się znajduje, np. mydło – w łazience, majeranek – w kuchni itd.
  • Można podawać nazwę naczynia w którym przechowuje się dany produkt.

Można także pobawić się w rozpoznawanie smaków oraz dokonać podziału na smaki: ,,słone’’, ,,słodkie’’, ,,gorzkie’’ , ,,kwaśne’’. Należy pamiętać o podaniu wody, która zneutralizuje nieprzyjemny smak oraz o tym, że aby poczuć smak wystarczy odrobina np. cynamonu. 

Życzymy miłej zabawy! Panie: Iza i Ola