201 wizyt PRACA ZDALNA – Grupa VII Żuczki, czwartek 23 kwietnia
Dzień dobry kochane Żuczki!
Mamy dzisiaj czwartek, więc będziemy rozwijać umiejętności matematyczne oraz muzyczne.
Cele:
– rozwijanie umiejętności konstruowania modeli z tworzyw sztucznych i materiału naturalnego,
– rozwijanie umiejętności wokalno – muzycznych oraz poczucia rytmu,
– aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych oraz zabawach ruchowych,
– wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu,
– eksperymentowanie, przewidywanie, porównywanie długości podczas zabaw matematycznych,
– wdrażanie do poprawnego liczenia poprzez przeliczanie elementów, proste dodawanie i odejmowanie na materiale konkretnym,
– rozwijanie umiejętności kodowania,
– rozróżnianie kierunków: lewo, prawo,
– podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej,
– klasyfikacja przedmiotów na rozpuszczalne i nierozpuszczalne,
– odczytywanie krótkich wyrazów znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności,
– kształtowanie orientacji przestrzennej,
– rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.
Temat kompleksowy: Mali odkrywcy
Pamiętajcie o ćwiczeniach porannych, dostępnych w załączniku ( wpis poniedziałkowy)
1) Aktywność muzyczna:
Mały odkrywco, Twoim zadaniem na dziś jest wykonanie instrumentu muzycznego według własnego pomysłu z materiałów dostępnych w domu.
Nasze propozycje:
Bębenek:
Gitara:
Marakasy:
Gdy już stworzysz swój instrument – zagraj na nim do naszej piosenki o zmysłach:
Do wystukiwania rytmu możesz także wykorzystać ,,domowe instrumenty’’ takie jak : garnek , karton po butach, łyżka drewniana, słoik z makaronem, szklanka, łyżka stołowa.
Teraz czas na krótką zabawę:
,,Nazywanie części ciała’’
Stajemy naprzeciwko dziecka. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka różnych części ciała. Zadaniem dziecka jest nazwanie tej części ciała, na której poczuło dotyk. Następnie zamieniamy się rolami 🙂
,,Szybko, wolno’’
Do zabawy wykorzystaj stworzony instrument.
Graj na instrumencie według polecenia : szybko lub wolno. Pamiętaj, że szybko nie oznacza mocno i głośno, chodzi nam o zmianę tempa gry.
2) Aktywność matematyczna:
Ćwiczenie 1:
,,Zabawa w kodowanie’’
Wykonaj kartę pracy dostępną w załączniku 1
Odkryj zakodowany obrazek, zamalowując według kodu lewą część kartki. Po prawej stronie narysuj lustrzane odbicie lewej strony. Czy już wiesz co przedstawia obrazek?
Ćwiczenie 2:
,,Co rozpuszcza się w wodzie?’’ Zabawa badawcza
Przygotuj naczynia z wodą oraz sól, cukier, lód, olej, kaszę, groch, ryż lub inne produkty dostępne w domu. Jak uważasz, co rozpuści się w wodzie?
Do każdego naczynia z wodą dodaj jeden składnik i wymieszaj. Sprawdź co się rozpuści a co nie. Miałeś/aś rację?
Po zakończeniu doświadczenia, z pomocą rodzica stwórz listę: dokonaj podziału przedmiotów na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie. Spróbuj odczytać swoją listę.
Ćwiczenie 3:
,,Dokładanie i zabieranie’’
Ułóż w rzędzie 5 przedmiotów, od ciebie zależy jakie wybierzesz. Ile trzeba dołożyć aby razem było 10 przedmiotów? Ile trzeba zabrać aby było 7? Ile dołożysz aby było 9? Czy pamiętasz ile przedmiotów było na początku? Super! Jeśli chcesz możesz podnieść poziom trudności i przeliczać np. do 15.
Ćwiczenie 4: ,,Co jest cięższe?’’ – zabawa badacza z użyciem wagi
Rozłóż na stole wagę oraz przedmioty/produkty, które chcesz zważyć. Jak myślisz, który przedmiot jest najlżejszy, a który najcięższy? Teraz sprawdź dokładnie za pomocą wagi.
Porównaj masę wybranych przez siebie przedmiotów stosując określenia : ,,ciężki’’, ,,cięższy’’ oraz ,,lekki’’ , ,,lżejszy’’.
Popołudnie: Proponujemy Wam dzisiaj kilka zabaw:
Czego tu brakuje?:
Potrzebujemy kilku różnych przedmiotów. Układamy je w rzędzie, głośno je razem nazywamy, pozwalamy dziecku się przyjrzeć i zapamiętać. A teraz zagadka! Dziecko zamyka oczy, a rodzic w tym czasie zabiera jedną rzecz. Dziecko otwiera oczy i zgaduje, czego brakuje. Liczbę i urozmaicenie przedmiotów zmieniamy w zależności od możliwości dzieci.
Co gdzie jest?:
Rysując, używamy pojęć: ,,obok”, ,,nad”, ,,pod”, ,,w środku”.
Określanie położenia rzeczy względem siebie to ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Rodzic rysuje koło i prosi, by dziecko narysowało „w środku mniejsze”. Potem np. drzewo- niech umieści „nad” nim słońce, a „pod” drzewem duży kamień i „obok” psa.
Zabawy matematyczne z patykami:
Potrzebne będą: krótkie i dłuższe patyczki (można wykorzystać wykałaczki, zapałki lub kolorowe patyczki do nauki liczenia)
Krótkie czy długie?
Porównywanie długości patyczków. Prosimy, by dziecko z dwóch różnych wybrało dłuższy.
Następnie wprowadzamy pojęcie średni:
Wskaż patyk, który jest dłuższy od tego i krótszy od tamtego.
Pokaż, jak z trzech wybrać najdłuższy i najkrótszy. Pogrupujcie je na długie i krótkie. Ile jest w jednym zbiorze, ile w drugim? Kolorowe patyczki do liczenia segregujcie według barw.
Zabawa w przelewanie:
Do zabawy potrzebne będą:
- taca,
- dwie szklanki,
- malutki dzbanek z wodą,
- ściereczka,
- materiały sypkie: cukier, sól, mąka, groch, kasza, fasola,
- strzykawka,
- pipeta,
- ciemne naczynie
- woda, która może być zabarwiona barwnikiem (dziecko dodatkowo uczy się nazw kolorów oraz ich doświadcza),
- lejki,
- naczynia o różnej wysokości i szerokości,
- naczynia z miarką.
Celem ćwiczenia jest nauczenie dziecka przelewania wody (do ostatniej kropli, bez otrząsania naczynia), tak by podczas pracy nie rozlała się wokół naczynia. Zabawa uczy także cierpliwości.
Przebieg zabawy:
Na mokro: zawsze na początku pokazujemy dziecku, jak ma pracować, wykorzystując dany materiał. W tym wypadku stawiamy przed sobą tacę, na której znajdują się dwa naczynia i ścierka. Obok tacy stoi dzbanek z wodą. Do pierwszego pojemnika wlewamy wodę z dzbanka. Potem przelewamy z niego wodę do drugiego (pustego) naczynia. Zamieniamy miejscami te dwa naczynia i ponownie przelewamy wodę. Sygnałem, że dziecko popełniło błąd, jest rozlana woda – jeśli ją rozlał, osusza to miejsce ściereczką.
Na sucho: dziecko przesypuje materiał sypki. Zadanie jest poprawnie wykonane, jeśli żadne ziarenko nie znalazło się poza naczyniem. Gdy dziecko opanuje przelewanie, możemy dodać inne materiały i wykorzystać różne naczynia. Podobnie, jak we wcześniej przedstawionych przykładach, na początku rodzic pokazuje, co należy zrobić. Ważne, by dziecko uczyło się skupiać na danej czynności i zapamiętało sposób jej wykonania. Ćwiczymy tu uważność dziecka na drugą osobę i jego cierpliwość.
Miłej zabawy 🙂 Panie : Iza i Ola