DZIEŃ DOBRY KOCHANE DZIECI!

Dzisiaj mamy czwartek, więc poznamy nową piosenkę oraz postaramy się do niej zatańczyć. Wykonamy także kilka zadań związanych z książkami, dzięki którym usprawnimy mowę i wyobraźnię.

Temat kompleksowy: Lubimy książki

Cele:

– rozwijanie mowy i wyobraźni,

– wzbogacanie słownictwa,

– rozróżnianie świata fikcji od realnej rzeczywistości,

– rozwiązywanie oraz tworzenie własnych zagadek,

– uczestniczenie w zabawie ruchowej,

– rozwijanie umiejętności opisywania książki,

– gromadzenie informacji na temat książek oraz powstania papieru,

– układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej( rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego)

– rozwijanie umiejętności dramowych – wcielanie się w postać bajkową,

– wprowadzenie i nauka piosenki ,,Mam przyjaciela’’,

– ułożenie inscenizacji ruchowej do piosenki,

– wykonywanie ćwiczeń narządów artykulacyjnych.

1) Rozwijanie mowy i wyobraźni:

Ćwiczenie 1: Zastanów się przez chwilę i odpowiedz na pytanie: Gdzie możemy spotkać się z książką? Znasz takie miejsca? ( księgarnia, biblioteka, czytelnia, antykwariat, sklep)

Ćwiczenie 2: Aby pisarz mógł napisać książkę, musi mieć papier. Czy wiesz jak on powstaje?

Etapy powstawania papieru:

  1. W lesie drwale ścinają drzewa.
  2. Pnie przewożone do tartaków, gdzie cięte są na deski.
  3. Deski przewożone są do papierni (fabryki papieru), gdzie szatkuje się je na drobne kawałki.
  4. W kotłach wióry są gotowane i mieszane. Powstaje z nich papka. Na olbrzymich sitach odsącza się ją z wody.
  5. Na koniec walce prasują cienką wstęgę i wysuszają ją. Tak powstały papier zwijany jest w olbrzymie bele.

W załącznikach dostępne są ilustracje. Spróbuj ułożyć z nich historyjkę obrazkową : ,,Etapy powstawania papieru’’. Opowiedz ją rodzicom.

A czy wiesz jak powstały książki, które masz w domu? Obejrzyj film, który wszystko ci wyjaśni:

Ćwiczenie 3: ,,Powiedz coś o tej książce’’

Przynieś swoją ulubioną książkę. Postaraj się o niej opowiedzieć.

– Jest duża?

– Ile ma stron?

– Jak wygląda jej okładka? Jest kolorowa?

– Czy twoja książka ma dużo ilustracji? Podobają ci się?

– O czym jest ta książka?

– Dlaczego ją lubisz?

– Jak do Ciebie trafiła?

– Kto jest jej bohaterem? Jesteś do niego podobny/a?

Ćwiczenie 4: ,,Jestem bajkową postacią’’

Spróbuj pobawić się w naśladowanie postaci z bajek. Stwórz zagadki dla rodziców, ciekawe czy odgadną kim jesteś. Pokaż swoją postać za pomocą ruchów ciała oraz zastanów się jak możesz naśladować jej głos. Może masz jakieś ubranie, które pomoże ci wcielić się w tę postać? A może odegrasz scenkę z bajki? Następnie mama, tata lub rodzeństwo może przygotować zagadkę dla ciebie.

Ćwiczenie 5: ,,Bajkowa zgadywanka’’ D.Gellner

Dopowiedz rymy, które będą rozwiązaniami zagadek:

Jeździ kareta po świecie

A kto jest w tej karecie?

Przy oknie, z lewej strony

Kapturek. Jaki? …

Dalej na stercie poduszek

malutki Tomcio …

Spoza wielkiego kosza

śmieją się Jaś i …

Uwaga! Oj, uwaga!

To przecież Baba …

Koło lalki i misia

stoi Sierotka …

Pomiędzy walizkami

Dziewczynka z …

A tam, gdzie największy tłok,

zgrzyta zębami …

Ciekawe, czy już wiecie,

kto ukrył się w karecie?

A może ułożysz własne bajkowe zgadywanki?

Ćwiczenie 6: ,,Bieg do biblioteki’’ – zabawa bieżna

Dziecko porusza się truchtem po pokoju. W pewnym momencie rodzic wyznacza miejsce biblioteki, mówiąc: Biblioteka jest w kuchni, łazience itp. Zadaniem dziecka jest podbiec do tego miejsca.

2) Aktywność muzyczna:

Na początek kilka ćwiczeń aparatu artykulacyjnego:

1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.

2.Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

3.Cmokanie

4.„ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta .

5. Kląskanie językiem.

6. Nadymanie policzków – „ gruby miś”. Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

7. Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem .

8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.

Z pewnością tęsknisz za swoimi przyjaciółmi z przedszkola. Mamy nadzieję, że niedługo się spotkacie! Posłuchaj piosenki o przyjacielu:

Spróbuj nauczyć się tej piosenki. Niedługo zaśpiewamy ją wspólnie w przedszkolu. 

Może ułożysz taniec do piosenki ,,Mam przyjaciela” lub wpadniesz na pomysł jak możesz ją pokazać? Chętnie zobaczymy jak poradziłeś/aś sobie z tym zadaniem.

Popołudnie:

Kochane Dzieci zapraszamy Was do wysłuchania wiersza „Skarga książki”. Rodzic, trzymając książkę, manipuluje nią jak pacynką, recytując jednocześnie wiersz.

Skarga książki.

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława. 
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.

„Jak należy dbać o książki?”- rozmowa kierowana na podstawie przeczytanego wiersza. Dziecko zastanawia się, dlaczego książka była taka nieszczęśliwa, skoro dzieci lubiły ją czytać. Próbuje wyodrębnić niewłaściwe zachowanie dzieci. Następnie rodzic prezentuje dowolną książkę i wciela się w jej rolę. Udziela dobrych rad dzieciom, które zostały wymienione w wierszu, np.: Florku, bardzo proszę, następnym razem umyj ręce, zanim zaczniesz mnie oglądać. Jasiu, wyprostuj rogi moim kartkom, a następnym razem, gdy będziesz chciał zaznaczyć jedną z moich stron, użyj zakładki. W następnym kroku dziecko może sformułować zasady poprzez uogólnienie rad udzielonych bohaterom wierszyka. Rady te nie powinny zaczynać się od zaprzeczenia, ale mają nieść za sobą pozytywną informację, np. Gdy zasiadasz do posiłku, odłóż książkę w bezpieczne miejsce.

Na zakończenie kolorowanka . Pokoloruj najładniej jak potrafisz wybrany obrazek, pamiętaj to bardzo dobre ćwiczenie rączki.

Pozdrawiamy i tęsknimy!!! Panie : Iza i Kinga 🙂