258 wizyt PRACA ZDALNA – Grupa VI i VII, wtorek 21 kwietnia
DZIEŃ DOBRY DZIECI! 🙂
Dzisiaj poznacie nową piosenkę, dzięki której poznacie wszystkie zmysły. Podczas wykonywania ćwiczeń matematycznych, będziecie rozwijać umiejętność szacowania, dokonywania pomiarów za pomocą swojego ciała oraz porównywania tych długości.
Temat kompleksowy: Mali odkrywcy
1) Aktywność matematyczna
Ćwiczenie 1:
,,Co jest dłuższe?’’ – zabawa matematyczna, szacowanie długości przedmiotów.
Rozkładamy na podłodze różne przedmioty. Mogą to być : sznurówka, kredka, szalik, linijka, centymetr krawiecki, kreatywny drucik, kartka, pasek, tubka z pastą do zębów i inne. Dziecko może samo zaproponować co jeszcze chce wykorzystać do zadania. Zadaniem dziecka jest wybranie dwóch przedmiotów i wskazanie ,,na oko’’ co jest dłuższe lub krótsze.
Ćwiczenie 2: Mierzenie długości i szerokości dywanu i stołu:
Zmierzcie długość dywanu krokami, głośno licząc. Zachęcamy rodziców do wspólnej zabawy. Dlaczego wyszły różne wyniki? Z czym jest związana długość waszych kroków?
Odp.: Ze wzrostem. Jak ktoś jest wyższy stawia dłuższe kroki, a niższa osoba krótsze.
Zmierzcie szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno liczymy. Na koniec zabawy rodzic zadaje pytanie dlaczego wyszły różne wyniki? Odp.: Osoba starsza ma dłuższe stopy, a młodsza krótsze.
Proponujemy również zmierzyć długość stołu (rodzic pokazuje dłuższy brzeg). Nie da się tego zrobić mierząc stopa za stopą. Jest na to kolejny sposoby mierzenia. Rodzic pokazuje dziecku jak się mierzy łokciem (przysuwa łokieć do krawędzi stołu, wyrównuje, odmierza do końca palców, zaznacza i w to miejsce ponownie przykłada łokieć).
Odmierzyłam/em dwa łokcie i został jeszcze kawałek. Teraz mierzymy go dłonią (przykłada dłoń do miejsca, w którym zakończył mierzenie łokciem i odmierza kładąc przemiennie dłonie, kciuk chowa pod blatem). Zmieściły się np. trzy dłonie i został jeszcze kawałek? Można zmierzyć go palcami (przykłada palce i mierzy). Zmieściły się trzy palce. Długość stołu: dwa łokcie, trzy dłonie i trzy palce. Zmierzcie w podobny sposób długość np. parapetu. Dziecko odmierza łokcie, dłonie i palce, a dorosły dba o precyzję pomiaru.
Można takich ćwiczeń przeprowadzić dużo np. mierząc długość mebli. Do sprawdzenia i porównania długości pomiaru możecie także używać klocków, patyków lub np. sznurków.
Ćwiczenie 3: ,,Co przyciąga magnes?’’
Zadaniem dziecka jest przejść się po mieszkaniu/pokoju z magnesem w dłoni i sprawdzić co uda się przyciągnąć 🙂
2) Aktywność muzyczna:
Rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych:
– Chłodzenie gorącej zupy (dzieci układają rączki na kształt głębokiego talerza i dmuchają ciągłym strumieniem).
– Oddychanie w pozycji leżącej z zabawką na brzuszku – nauka oddychania brzuszno-przeponowego.
– Przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki.
Ćwiczenie 1: ,,Lepsze od telewizji’’
Zadaniem dziecka jest za pomocą gestów lub ruchów ciała przedstawić pomysły, co jego zdaniem jest jest lepsze od oglądania telewizji.
Ćwiczenie 2: ,,Domowe dźwięki’’ – zabawa dźwiękonaśladowcza.
Rodzic wymienia kolejno sprzęty domowego użytku np. czajnik, pralka, suszarka do włosów. Zadaniem dziecka jest odtworzenie dźwięków wydawanych przez każde z urządzeń.
Ćwiczenie 3: Dzieci słuchają z zamkniętymi oczami czynności wykonywanych przez rodziców (np. darcie papieru, przelewanie wody, dzwonienie kluczami, szelest folii) następnie próbują zidentyfikować dźwięki, które słyszą.
Ćwiczenie 4: Wprowadzenie i nauka piosenki ,,Pięć zmysłów’’ Podczas śpiewania dotykamy kolejno : oczu, uszu, nosa, języka oraz ręką przedmiotów które widzimy. Podczas refrenu pokazujemy na palcach 5. Spróbujcie nauczyć się śpiewać :
Teraz sprawdzimy pamięć 🙂 : Wymień zmysły po kolei, tak jak pojawiły się w piosence. Udało się? Brawo Odkrywcy! Znacie wszystkie swoje zmysły i potraficie pięknie o nich zaśpiewać!
Popołudnie:
Propozycja na dziś to ,,ścieżka sensoryczna’’:
Potrzebujemy: białe kartki, mazak, klej, nożyczki, materiały o różnej fakturze np. (makaron, fasola, mąka, cukier, gąbka, nakrętki bądź kapsle, gąbka, guziki, wata, itp.)
Wykonanie: odrysowujemy swoje stopy, wycinamy kontury stóp, przyklejamy dowolne materiały na papierowe stopy. Warto chodzić na gołe stopy, aby zwiększyć doznania czuciowe. W załączniku zdjęcie.
Życzymy Wam dużo zdrówka oraz wspaniałej zabawy! Panie : Iza i Ola 🙂