ŚRODA –8 kwietnia 2020 r.

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Ranek.

Moi kochani pamiętacie jak w przedszkolu robiliśmy sami śniadania? Jestem pewna, że w domku robicie dokładnie tak samo, i pomagacie sprzątać po sobie. Ustalcie z mamą, co będzie Wam potrzebne i przyjmijcie rolę dyżurnego.

Mam dla Was zadanie daltońskie załącznik – zdjęcia

  • Pokrójcie nożem kanapkę na tyle kawałków ile jest osób w Waszej rodzinie. Pamiętajcie, że nóż trzymany w prawej ręce.
  • Zróbcie jedną własna dekorację wybierając jako instrukcję jedno ze zdjęć. Jak już skończycie – zróbcie własne zdjęcie i przyślijcie Pani Adzie. Zrobimy Wielkanocną Książkę Kucharską.

Załącznik: zdjęcia potraw z jajek Do dzieła!!

Aktywność: muzyczna Temat: Słuchanie piosenki „ Pisanki, pisanki”

Cel: osłuchanie się z piosenką, wprowadzenie do tradycji świat wielkanocnych, zabawy przy muzyce

Rozmowa:

Powiedzcie mi:

Jakie święta będziemy obchodzić w tym tygodniu?( Święta Wielkanocne)

Czy znacie jakieś zwyczaje świąteczne z tym związane? ( malowanie jajek, przygotowywanie koszyczka, co znajduje się w koszyczku, potrawy świąteczne: jajka, babka wielkanocna, pasztet, zwyczaje ludowy– Śmigus Dyngus)

Posłuchajcie teraz piosenki pt. „Pisanki, pisanki” raz piosenki i zapamiętajcie – Ile było w tej piosence jajek? oraz jak były pomalowane.

Teks piosenki

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane bajki kolorowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki

na każdej pisance barwne opowiastki

Czy już wiecie? Ile było zatem jajek? Jak były pomalowane? Jaka to była melodia smutna, czy wesoła?

Zabawa ruchowa: Posłuchajcie jeszcze raz piosenki i spróbujcie naśladować ruchem malowanie każdej piosenki we wzorki, które usłyszycie w piosence. https://youtu.be/OTPObfVuHCY

Zagadki słuchowe: W Waszych domach można usłyszeć wiele dźwięków. Proszę – zamknijcie teraz oczy i przez chwilkę spróbujcie zapamiętać jakie dźwięki słyszycie wokół Was. Wasza Mama w tym czasie policzy cichutko do 10. Zaczynamy! ( może ktoś chodzi po schodach, może w oddali jedzie samochód, może słychać rozmowę…itp.)

A teraz kilka ćwiczeń przy muzyce:

Karta pracy: nr 1 Wielkanocna pisanka

Przygotujemy teraz piękna wielkanocną pisankę. Wasze zadanie polega na tym, aby ozdobić ją według zaczętego wzoru. Pamiętajcie, żeby pracować nie szybko, ale dokładnie. Na koniec zaznaczcie czy to zadanie było łatwe czy trudne. Swoją pracę schowajcie do teczki.

Aktywność matematyczna: Zabawy matematyczne

Cel – przeliczanie w zakresie do 8, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia pamięci odtwórczej

Pomoce dydaktyczne: liczmany, które posłużą do liczenia jajeczek w zadaniu: 2 czerwone, 2 żółte, 4 zielone, kartka papieru A4

Zabawa paluszkowa „Fasolka i groszek” B. Gawrońskiej

Mama czyta, a my pokazujemy:

Wspina się fasolka na płotek, na płotek ( rączki ułożone w pięści przenoszą się jedna nad drugą coraz wyżej)

A za tą fasolką idzie w górę kotek ( palcami wskazującymi obu rąk idziemy po nogach od bioder do kolana)

Po drewnianym płotku groszek w górę pnie się (rączki ułożone w pięści przenoszą się jedna nad drugą coraz wyżej)

Za nim mały ślimak domek mały niesie ( dłonie wyprostowane na udach posuwają się do kolan ruchem zwijającym)

Zapraszam Was zatem do wiejskiej krainy.

Słuchanie „Bajki Wielkanocnej

Posłuchajcie teraz Wielkanocnej Bajeczki i zapamiętajcie co przytrafiło się Zajączkowi.

Powiedzcie teraz: Co się stało Zajączkowi?( zgubił jajeczka)

Kto pomagał Zajączkowi znaleźć jajeczka? ( kurka, kurczak, baranek)

Jak skończyła się bajka? Gdzie znaleźli zagubione jajeczka? ( w kurniku) Jak one wyglądały? ( kurczaczki wykluły się pomalowane jak pisanki)



Zabawa matematyczna „Zadanie tekstowe”: ( liczmany, np. klocki 2 czerwone, dwa żółte, 4 zielone, kartka papieru A4)
Mama dała Ani dwa żółte jajeczka i poprosiła, aby wrzuciła je do koszyczka. ( Żółte liczmany, kartka papieru) Ile jajeczek jest w koszyczku? (2)

Potem Tomek położył swoje dwa czerwone jajeczka do koszyczka. Ile było teraz jajeczek w koszyczku? ( 4)

Mama pomalowała swoje jajka na zielono i też umieściła je w koszyczku. Ile razem było jajek w koszyczku? (8)

Których jajek było najwięcej? ( zielonych -4)

Których było najmniej? ( i żółtych i czerwonych – 2)

Których jajek było tyle samo? ( też Żółtych i czerwonych – po 2)

O ile więcej było jajek zielonych od żółtych i czerwonych? ( o 4) – dzieci porównują liczmany kładąc je w rzędach

Ćwiczenia słuchowe „Co jest w koszyczku?”:

Synteza sylabowa (składanie wyrazów z sylab): Co słyszycie? Pi-san-ka, ( pisanka) , ile słyszycie sylab? , ba-ra-nek ( baranek) , ile słyszycie sylab?, na jaką głoskę zaczyna się słowo baranek? Jakie znacie jeszcze inne słowa zaczynające się na głoskę b?, co znajduje się na końcu wyrazu sól?

Praca z wykorzystaniem karty pracy nr 2

Policz, ile jajeczek znajduje się w koszyczku? Zamaluje właściwą odpowiedź.

Praca z wykorzystaniem karty pracy nr 3

Policzcie jajeczka o wpiszcie odpowiednia cyfrę lub ilość kropeczek Powodzenia 

Pamiętajcie, aby wszystkie karty pracy schować do Waszej teczki, a potem przynieść do przedszkola, gdy już będziemy mogli się spotkać.

Pozdrawiam: Danuta Adamczyk

popołudnie

Zabawy konstrukcyjne to nic innego, jak zabawy klockami. Zabawy te uczą orientacji przestrzennej oraz precyzji, rozwijaj wyobraźnię przestrzenną oraz logiczne myślenie. Dzieci poprzez takie uczą się

zależności przestrzennych oraz nowych pojęć z nimi związanych, takich jak: góra, dół , z tyłu,

z przodu, na, pod, a także wewnątrz i na zewnątrz. Co więcej, budowanie naprawdę

złożonych i dużych obiektów świetnie ćwiczy zmysł równowagi i dotyku, usprawnia także

koordynację ruchową. Zabawy z klockami , zabawy konstrukcyjne rozwijają wyobraźnię, kreatywność oraz inwencję twórczą dzieci.

Przykłady zabaw konstrukcyjnych:

Korale

Któż z nas nie robił w dzieciństwie korali z makaronu? Jest to niezastąpiona zabawa do

trenowania zdolności motorycznych, a do tego dająca ogrom radości, kiedy dziecko nosi na

szyi własnoręcznie zrobiony naszyjnik.

Do tej zabawy będziesz potrzebować sznurek/sznurowadło oraz makaron typ rurki. Przewlecz

pierwszy makaron i zawiąż na końcu supeł. Pokaż dziecku jak nawlekać makaron na nitkę.

Łączenie elementów

Z grubego kolorowego kartonu powycinaj podstawowe kształty (kwadraty, trójkąty itp.) lub

kształty zwierząt czy przedmiotów (np. auto). Używając dziurkacza, który robi pojedyncze

dziurki, zrób w kartonowych wykrojach dziurki w dowolnych miejscach, uważając, by nie

były zbyt blisko siebie czy krawędzi. Przełóż sznurówkę przez pierwszą dziurkę i zamocuj ją,

wiążąc na supełek, by nie uciekała dziecku w trakcie zabawy. Dobrze, by kolor sznurówki

kontrastował z wykrojem. Pokaż dziecku, jak przewlekać sznurowadło przez dziurkę, i

następnie pozwól mu trenować samodzielnie. Jest to wspaniałe ćwiczenie do nauki

nawlekania oraz wiązania butów. Wystarczy odpowiedni wykrój w kształcie stóp.

Robimy ciasto

Dzieci uwielbiają zabawy w kuchni. Pozwól dziecku, by pomogło Ci przygotować ciasto.

Będziecie potrzebować: 1 szklankę soli, 4 szklanki mąki, 1 szklankę ciepłej wody. W misce

wymieszajcie sól z mąka i dodajcie wodę. Ugniataj ciasto, aż będzie miękkie. Zachęć dziecko

do ugniatania ciasta i tworzenia różnych kształtów.

Taka zabawa rozwija precyzyjne zdolności motoryczne. Po zakończonej zabawie, ciasto włóż

do szczelnie zamykanego pojemnika.

Pozdrawiam Ada Andziak

karta pracy 1 karta pracy 2 karta pracy 3 zdjecia 1 zdjecia 2