Drodzy Rodzice i Drogie Żuczki gr. VII.
Dzisiaj chciałabym zaproponować Wam bardzo fajną zabawę. W zwiazku z tym, że dzisiaj
matematyka to będzie matematycznie. Na początek gra, która nazywa się Tangram i jest
łamigłówką znaną miłośnikom gier logicznych. Wymyślono go w Chinach około 3-4 tysięcy lat
temu. Tangram jest kwadratem pociętym na 7 części. Każdy zestaw zawiera 7 figur:
•1 średni trójkąt prostokątny
•1 mały kwadrat
•1 mały równoległobok
•2 duże trójkąty prostokątne (jednakowe)
•2 małe trójkąty prostokątne (także jednakowe)
Układanie tangramu ma sporo zalet. Rozwija wyobraźnię przestrzenną, uczy logicznego myślenia,
skłania do poszukiwania rozwiązań, wyzwala kreatywność. To bardzo przydatna gra, nie tylko w
celu wprowadzenia własnych koncepcji matematyki, takich jak geometria płaska, ale również
pozwala na rozwój zdolności psychomotoryką i intelektualnych, co stanowi wielki bodzieć dla
kreatywności. Prace z tangramami rozwijają także sprawność, logiczne myślenie i wyobraźnię,
ponieważ dzieci mogą wyobrazić sobie dany kształt, a potem go ułożyć. W łatwy sposób mogą
także modyfikować dostępne wzory kształtów. Możecie zmieniać kolory tangramów, dekorować je
w odpowiedni sposób, powiększać i pomniejszać skalę elementów.
Osoba układająca tangram ma za zadanie odtworzyć położenie wszystkich siedmiu
elementów jedynie na podstawie kształtu jego konturów. Stwórzcie swoje własne wzory i wyślijcie
mi zdjęcia na moją skrzynkę pocztową a.zajfert@pm8kg.pl , ciekawa jestem komu się uda ułożyć
najwięcej wzorów.
Druga zabawa to matematyczne gąsieniczki:
Do wykonania zabawy będą nam potrzebne:
• biała kartka papieru
• zielony mazak/marker
• długopis
• zielona farba plakatowa
• patyczki kosmetyczne
Na białej kartce papieru rysujemy zielonym mazakiem głowę gasienicy, długopisem robimy
oczy i buzię, potem przy każdej gąsienicy piszemy liczbę.
Zadaniem dziecka jest zrobić za pomocą patyczków kosmetycznych i farby tyle kropek tułowia
gąsienicy, ile wskazuje liczba. Na koniec pokolorujcie gąsienicę Monikę.
Życzę powodzenia i udanej nauki poprzez zabawę- p. Ola.