235 wizyt MAGICZNE SŁOWA CZYLI ZWROTY GRZECZNOŚCIOWE – DLA WSZYSTKICH GRUP 26.03.2020
Drodzy Rodzice oraz dzieci. Dziś przygotowałam dla Was, krótkie filmy edukacyjne, wierszyk i rymowankę, którą mam nadzieję szybko przyswoicie z pomocą rodziców. Do dzieła!
W każdym języku istnieją tzw. słowa klucze,
które silnie wpływają na emocje i potrafią diametralnie zmienić nastawienie. W
języku polskim chodzi oczywiście o przepraszam, dziękuję i proszę. To właśnie te trzy zwroty powinny być używane
przez Nasze dziecko już od małego. Musimy je jednak najpierw tego nauczyć.
Możemy
tego nie zauważać, ale dziecko obserwuje Nas przy każdej nadarzającej się
okazji. To, jak reagujemy na konkretne sytuacje oraz ludzi, ma bardzo duży
wpływ na przyszłość Naszej pociechy. Podświadomie dajemy do zrozumienia, co
jest dobre a co złe. Swój przekaz musimy jednak wzmacniać, używając popularnych
zwrotów grzecznościowych. Mam nadzieję, że przy pomocy dzisiejszych propozycji,
dzieci utrwalą te właśnie zwroty.
Poproś a
dostaniesz
Ludzie
cały czas czegoś od siebie oczekują. Każdy chce, by jego prośby zostały
spełnione i jest poirytowany, gdy tak się nie dzieje. My również mamy wobec
swojego dziecka konkretne oczekiwania. Gdy jest małe, chcemy by nie
sprawiało kłopotów z jedzeniem. Później zależy Nam, by trzymało Nas za rękę
podczas spaceru, a gdy jest starsze, zwracamy uwagę na jego edukację i dobre
zachowanie. Gdyby zacząć to analizować, od samego urodzenia mamy wobec dziecka
jakieś oczekiwania. Dużo łatwiej będzie Nam jednak, gdy przed
wyartykułowaniem prośby wypowiesz słowo proszę. Możemy się zdziwić, jak wiele dzięki temu
zyskamy. Nasz maluch równie szybko zauważy, że używając tego zwrotu
grzecznościowego, może osiągnąć o wiele więcej niż w przypadku wydawania
suchych komend.
Dziękuj i
doceniaj
Dziękować
należy za każde, nawet najmniejsze próby zrobienia czegoś dobrego (również,
jeśli się nie udało). Ważne jest, byśmy nagradzali
swoje dziecko słowem “dziękuję” nie tylko za spełnienie Naszej prośby. Dużo
bardziej wartościowe jest to słowo, gdy używamy go, doceniając podjęty wysiłek. Zdajemy
sobie przecież sprawę, że maluszek nie zawsze da radę założyć dobrze buciki lub
posprzątać swój pokój. Niech jednak wie, że zauważamy jego starania.
Pamiętajmy, że im częściej będziemy dziękować, tym częściej Nasze dziecko
będzie chciało coś dla Nas zrobić. Starajmy się doprowadzić do
sytuacji, że słowo dziękuję stanie się nagrodą. Możemy
być pewni, że dziecko przeniesie to do swojego życia i równie chętnie będzie
wykorzystywać ten zwrot grzecznościowy w stosunku do innych osób.
Przepraszaj i
ucz wybaczać
Niektórzy
rodzice nie korzystają ze słowa przepraszam, nawet gdy mają świadomość, że popełniają
błąd. Pamiętajmy jednak, że większość dzieci ma bardzo silne poczucie
niesprawiedliwości. To, że Nasze dziecko jeszcze nie mówi, nie znaczy, że nie
czuje się źle, gdy w jakiś sposób go obrazimy lub zrobimy coś nie po jego
myśli. Właśnie dlatego nie możemy bać się powiedzieć przepraszam. Dzieci tak bardzo pragną miłości, że już
po chwili Nasz maluch rzuci Nam się na szyję i uśmiechnie od ucha do ucha.
Poprzez przepraszanie dajemy również sygnał, że wszyscy popełniamy błędy, ale
ważniejsze jest, czy potrafimy je zauważyć i przeprosić tych, których
skrzywdziliśmy. W oczach dziecka będziemy człowiekiem z charakterem i odwagą.
1. Filmy edukacyjne:
https://www.youtube.com/watch?v=RlkSS7OcA1I PIOSENKA
DOMISIE- PRZEPRASZAM,PROSZĘ,DZIĘKUJĘ!
https://www.youtube.com/watch?v=6-pu4vE75ZY
MYSZKA W PASKI – MÓWIMY DZIEŃ DOBRY
https://www.youtube.com/watch?v=lqS3e92mTFQ&list=PL83aeYOj5fIGUICSaYCC02_ppsuwKHypO&index=22
MYSZKA W PASKI – MÓWIMY DO WIDZENIA
2.
Proszę rodziców o odczytanie wiersza dzieciom i zadanie kilku pytań,
dzięki którym maluchy zrozumieją jak ważne jest używanie zwrotów
grzecznościowych. Dzieci proszę o uważne słuchanie 🙂
„Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego
Kto misiowi
urwał ucho?
No, kto? – pytam.
Cicho, głucho…
Nikt się jakoś
Nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem?
Może upadł, biegnąc z górki?
Może go dziobały kurki?
Może Azor go tarmosił, urwał ucho,
Nie przeprosił?!
Igła, nitka,
Rączek para.
Naprawimy szkodę zaraz!
O już sterczą uszka oba.
Teraz nam się miś podoba!
Pytania dotyczące wiersza:
* Kto mógł urwać ucho misiowi? (dziecko mówi,
że pies, kurki, mógł upaść itp., mogły to też zrobić dzieci, gdy wyrywały sobie
misia z rąk, chcąc się nim bawić w tym samym czasie).
* Co powinno powiedzieć dziecko które wyrwało ucho misia?
* Co zrobić, żeby uniknąć sytuacji konfliktowych? (Dziecko szuka rozwiązań: co
zrobić, kiedy w jednym czasie dwoje dzieci chce się bawić jedną zabawką? – same
podają propozycje: można zamienić się na inną zabawkę; można cierpliwie
poczekać, aż zabawka będzie odłożona na swoje miejsce; można również poprosić
kolegę o tę zabawkę).
* W jaki sposób można prosić o zabawkę? (Dzieci odpowiadają, że należy użyć
słowa „proszę”, co mówimy gdy kolega nam ją da?).
“Trzy słowa”
Są trzy czarodziejskie słowa
powiedziała mądra sowa.
Pierwsze słowo to DZIĘKUJĘ,
niech go nigdy nie brakuje.
Drugie słowo wam ogłoszę,
to magiczne słowo PROSZĘ.
I PRZEPRASZAM – trzecie z nich.
Nie wstydź się używać ich.
Życzę Wszystkim miłej zabawy!
Daria Papiewska