WTOREK 5 MAJ

Temat: Lubimy książki.

Kochane Dzieci!!! Dziś mamy zajęcia gimnastyczne „Bajkowa gimnastyka” z wykorzystaniem gazet; doskonalenie sprawności fizycznej, rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych. Następnie będziemy szukać odpowiedzi „Dlaczego trzeba czytać książki? oraz opowiadać „Moją bajkę”; rozwijanie mowy oraz wyobraźni.

Bajkowa gimnastyka:

1. Marsz po obwodzie koła w rytm tamburyna( lub klaskanie w dłonie) z gazetą w ręce, w momencie zaprzestania klaskanie Rodzica, dziecko staje na baczność z gazetą na głowie, na jednej nodze, z gazetą  między  kolanami.
2.,,Czytanie gazety” – siad skrzyżny w kręgu, skręty głowy w lewo, w prawo. Przesuwanie gazety położonej na parkiecie stopą do Rodzica. (powtórz kilka razy).
3. Kwiaty kwitną i więdną  na łące – dzieci w pozycji kucznej, głowy schowane, powoli podnoszą się, rozprostowują ręce, nogi, tułów i wyciągają ramiona w górę i wracają do pozycji kucznej.
4. „Motyle i bączki ”- dziecko (motyle) porusza się na dźwięk tamburyna, na przerwę w muzyce, sfruwają na kwiatki – gazetę, Rodzic(bączki )porusza się na dźwięk kołatki(tupanie o podłogę), na przerwę w muzyce sfruwają do swoich domków.

5. „Piłeczki” – zgniecenie gazety w kulkę, wesoło podrzucanie jej prawą ręka, lewą ręką, oburącz, przerzucanie z ręki do ręki.
6. „Tocz się tocz piłeczko” – dziecko siedząc w siadzie klęcznym i próbuje przesuwać  kulkę do przodu przez  dmuchanie na nią.
7. „Raki ” – czworakowanie z gazetą na brzuchu.

8. „Spacer najedzonych przedszkolaków” – dziecko wkłada gazetę pod koszulki, bo się bardzo najadło i powoli spaceruje w rytm muzyki.

9. „Stonoga” – dziecko stoi za Rodzicem, kulki gazetowe nadal pod koszulkami, podczas zabawy dzieci starają się nie zgubić kulki.

10. „Rzuć  do celu” – wrzucanie kulek z gazet do kosza.

„Dlaczego trzeba czytać książki?”- rozmowa kierowana. Rodzic wyjaśnia, że zaraz zaprezentuje dziecku magiczny przedmiot, dzięki któremu zyskują wielkie super moce. Będą potrafiły czytać w myślach innych ludzi, poznają tajemnice niewyjaśnionych zagadek, będą mogły przenosić się w różne nieznane sobie miejsca ( nawet do miejsc, które nie istnieją na kuli ziemskiej), odkryją, jak wyglądało życie w dawnych czasach, będą mogły poznać maszyny, które nie potrzebują kierowców, żeby się poruszać i zyskają wiele innych ciekawych umiejętności. Następnie Rodzic prezentuje dziecku książkę. Dziecko zastanawia się, czy faktycznie dzięki książkom można osiągnąć te wszystkie rzeczy. Uzasadniają swoje stanowisko.

„Moja bajka”- zabawa rozwijająca mowę dziecka. Dziecko siedzi wygodnie na dywanie. Opowiada swoją ulubioną bajkę wymienia bohaterów, opisuje ich  oraz  ich przygody. Rodzic odgaduje co to za bajka.

Drogie dzieci na dzisiejsze popołudnie proponujemy Wam:
Ćwiczenia z rodzicami:

• Rodzic i dziecko stoją naprzeciwko siebie. Prawą ręką łapią lewą nogę partnera, a lewą ręką
chwytają jego dłoń. W tej pozycji próbują podskoczyć.
• Krok odstawno-dostawny w parach. Rodzice łapią się za ręce z dzieckiem (mogą też trzymać się
za skrzyżowane ręce), po czym wykonują krok odstawno-dostawny.
• „Pajacyki” w parach. Uczestnicy stają naprzeciwko siebie. Wykonują wyrzut nóg na boki, po
czym wracają do pozycji wyjściowej, uderzając jednocześnie dłońmi o dłonie partnera.
• Uczestnicy stoją prosto. Stopy mają złączone. Robią wdech z jednoczesnym wyciągnięciem
ramion w górę (ręce wyprostowane, mocne wyciągnięcie rąk i palców). Następnie wykonują
wydech wraz z ugięciem kolan i opuszczaniem tułowia (siadają na „niewidzialnym krześle”).
Powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie.

Zabawa z piłeczkami:

Materiały: piłeczki.
Przebieg zabawy:
Ćwiczenia kształtujące spostrzegawczość: proszę toczyć piłkę po całym ciele: głowie, brzuchu, klatce
piersiowej, rękach i nogach.
Ćwiczenia rozwijające zręczność: spróbuj toczyć piłkę wokół siebie w siadzie skrzyżnym. Ćwiczenia
kształtujące chwyt i rzut: podrzuć proszę piłkę i spróbuj ją złapać.
„Powitanie”- zabawa dotykowa:

Dziecko razem z rodzicem wykonuje pudełko do zagadek, z dwoma dziurkami do wkładania rąk
i możliwością oddzielenia w środku przedmiotów. Rodzic podaje dziecku pudełko z ukrytymi w środku
przedmiotami (np. książki, pilot, gazeta, folia aluminiowa itp.). Dziecko wybiera, do którego z otworów
włożyć rękę i ma za zadanie dokończyć zdanie poprzez wymienienie jednej z cech dotykanego
przedmiotu:
„Witam was… twardo/szeleszcząco, czytająco, przyciskowo, bajkowo itd”.
Następnie rodzic pyta dziecko, jakie przedmioty znajdowały się w pudełku. Opowiada, że wiążą się one z
pewnym „świętem”, o którym dzisiaj będą rozmawiać. Dziecko próbuje zgadnąć, czyje to święto.
Dalszą podpowiedzią dla dziecka są zagadki:
Dziś świętuje taki pan lub taka pani, co pracują w sklepie z książeczkami.
Tam dorośli oraz dzieci wybierają opowieści, które chętnie przeczytają.
Oprócz tego dzisiaj także święto ma taka skrzynka, która w każdym domu gra.
Kolorowe tam obrazki przemykają i radości dużo dzieciom tym sprawiają.
Kto ma na półkach książek bez liku? I dba o książki i czytelników?
Malutki człowieczek z waszych bajeczek.
Najpierw człowiek mnie wymyślił. Potem drukarz wydrukował.
Do księgarni po mnie przyszli, by dla dzieci mnie kupować.
W którym sklepie, bez wagi sprzedaje się dużo wierszy, opowiadań i bajek?
Trochę bajki, trochę prawdy, są w nich smoki, duszki, diabły. Krak na zamku. Popiel w wieży, wielu
zbójców i rycerzy.

Książka – telewizor – zabawa ruchowa:

Dziecko porusza się w rytm muzyki po pokoju. Na wyciszenie muzyki i hasło rodzica „telewizor” lub
„książka” ustawia się jak najszybciej w pozycji „telewizor” lub „książka”. „Telewizor” – dziecko udaje,
że trzyma mikrofon. „Książka” – dziecko staje na baczność.
Rysujemy bajkę:

Rodzic wspólnie z dzieckiem układa bajkę. Następnie prosi, aby dziecko zamknęło oczy i spokojnie
oddychając, wyobraziło sobie to, co chce namalować z ułożonej wspólnie bajki. Następnie wspólnie
malują farbami na jednym dużym arkuszu papieru. W ten sposób powstaje ilustracja do bajki.

Kodeks czytania i oglądania:

Rozmawiamy z dzieckiem na temat zasad korzystania z książki i telewizora. Następnie dziecko pokazuje
pantomimicznie wybraną zasadę (rodzic podpowiada dzieciom zasady, które mogą zaprezentować, np.
Telewizję należy oglądać jak najkrócej! Nie należy siedzieć zbyt blisko telewizora, aby nie popsuć sobie
oczu! Dbaj o książki, żeby służyły jak najdłużej! Czytaj książki tylko przy dobrym świetle, inaczej
popsujesz sobie wzrok!).

Ulubiony bohater.

Dziecko rysuje swojego ulubionego bohatera książkowego. Następnie prezentuje swoją pracę rodzicowi.
Zabawa polega na odgadnięciu przez rodzica jaka to postać.
Na koniec zachęcamy Was do pokolorowania obrazka.

Miłej zabawy! p. Ola i p. Kinga