2 333 wizyt Gimnstyka korekcyjna
ARTYKUŁY DO PRZECZYTANIA:
KILKA SŁÓW O PROFILAKTYCE I GIMNASTYCE KOREKCYJNEJ…
Szybki rozwój współczesnej cywilizacji pociąga za sobą przeobrażenia w środowisku otaczającym dziecko. Tryb jego życia ulega dość istotnej zmianie, następuje spadek udziału ruchu w życiu codziennym. To zjawisko wpływa niekorzystnie na prawidłowy rozwój dziecka. Powoduje ono obniżenie sprawności, wydolności fizycznej i odporności organizmu.
Konsekwencją tego są również odchylenia od prawidłowej postawy ciała.
Opisując prawidłową postawę możemy wskazać na pewne cechy, które przyjmuje się za charakterystyczne dla tej postawy, a są to:
- głowa ustawiona wprost nad klatką piersiową, biodrami i stopami,
barki nie wysunięte do przodu, łopatki powinny przylegać do klatki
piersiowej i nie odstawać;
- dobrze wysklepiona klatka piersiowa i płaski brzuch;
- plecy łagodnie wygięte, przy czym łopatki nie wystają poza linię
pośladków;
- ręce i nogi prawidłowo ukształtowane;
- stopy wysklepione.
Jeżeli w postawie dziecka zauważa się jakiekolwiek odchylenia
typu:
- głowa wysunięta do przodu lub pochylona w bok;
- klatka piersiowa płaska, zapadnięta lub zniekształcona, barki
wysunięte do przodu;
- brzuch wypukły, wysunięty do przodu lub zwiotczały;
- plecy zgarbione, zaokrąglone, a miednica posiada zbyt duże
nachylenie, co łączne daje silne wygięcie krzywizn kręgosłupa
w płaszczyźnie strzałkowej;
- odstające łopatki;
- ramiona ustawione nie w jednej linii;
- stopy płaskie,
należy wiedzieć, że w jego organizmie mogą zachodzić różne niekorzystne zmiany.
Zmiany te mogą prowadzić do: obniżenia rozwoju fizycznego dziecka, apatyczności, schorzeń układu oddechowego, sercowo naczyniowego, zmniejszenia pojemności życiowej płuc, ograniczenia ruchomości klatki piersiowej.
Najczęściej występującymi wadami postawy są:
plecy okrągłe
plecy wklęsłe
boczne skrzywienia kręgosłupa
płaskostopie
koślawość kolan
Częstymi przyczynami, które sprzyjają rozwojowi wad postawy i chorobom kręgosłupa są:
– niedobór ruchu – siedzący tryb życia (sprzyja temu telewizja i komputer);
– przyjmowanie jednorodnych i długotrwałych pozycji (siad na podwiniętej jednej nodze, nieprawidłowe noszenie ciężkich rzeczy, itp.);
– niski poziom kultury zdrowotnej naszego społeczeństwa (brak czynnego zainteresowania sportem).
Jednym z głównych czynników zapobiegających wadom postawy jest ruch. Szczególnie cenne są te formy aktywności ruchowej, które dziecko może kultywować przez całe życie. Należą do nich: pływanie, turystyka piesza i rowerowa, i różne gry sportowe. Dzieciństwo jest niewątpliwie najlepszym okresem do profilaktyki wad postawy.
Aby zapobiec wadom postawy należy:
- ograniczyć siedzący tryb życia,
- zwiększyć ogólną aktywność ruchową z uwzględnieniem wzmacniania mięśni grzbietu i brzucha oraz dobór ćwiczeń mających na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa,
- wyrobić nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia,
- dostosować sprzęty domowe do potrzeb i możliwości fizjologicznych kręgosłupa.
W odniesieniu do dzieci przedszkolnych zapobiegając wadom postawy należy:
- zabezpieczyć odpowiednią dawkę snu- około 9 h na dobę, dziecko powinno mieć własne łóżko z twardym, nie uginającym się materacem i małą poduszką, której grubość winna wypełnić przestrzeń zawartą między barkiem a uchem w pozycji leżącej na boku,
- w czasie wolnym zapewnić dziecku odpowiednią ilość, najlepiej ćwiczyć razem z dzieckiem, odpoczynek dziecka powinien być czynny,
- podczas pracy dziecka przy stoliku należy zwrócić uwagę na to, aby światło padało z lewej strony nie rażąc oczu, wysokość krzesła odpowiadała długości podudzi, wymodelowane oparcie podpierało odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa tak, aby dziecko przy siedzeniu opierając się przedramionami o blat stołu miało wyprostowany kręgosłup i barki ustawione poziomo,
- odżywianie powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad, w przypadku nadwagi, która jest często przyczyną wad postawy należy zastosować dietę odchudzającą.
Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała. Kompensacja, czyli zapobieganie i korektywa-leczenie wchodzi w skład edukacji zdrowotnej i ruchowej zawartej w programach wychowania przedszkolnego.
W postępowaniu korekcyjnym równolegle muszą być uwzględniane następujące działania:
- wzmacnianie mięśni osłabionych oraz rozciąganie przykurczonych,
- wyrabianie nawyku prawidłowej postawy na zajęciach korekcyjnych oraz we wszystkich czynnościach dnia codziennego,
- stworzenie właściwych dla postawy ciała warunków środowiskowych (spanie, odrabianie lekcji, czynny wypoczynek).
Korygowanie wad, zwłaszcza tych już bardziej zaawansowanych, jest najczęściej procesem długotrwałym i żmudnym.
Ćwiczenia wykonywane raz/ dwa razy w tygodniu, na gimnastyce korekcyjnej to stanowczo za mało. Dziecko powinno ćwiczyć kilka razy w tygodniu, najlepiej codziennie.
Młodsze dzieci nie powinny ćwiczyć same, tylko pod kontrolą rodziców, gdyż wykonując ćwiczenia w niewłaściwy sposób mogą pogłębić już występującą wadę postawy.