,,Ćwiczyć każdy może” -grupa VI ( ,,Kangurki”)
Akcja ,,Ćwiczyć każdy może”
w ramach ,,Roku Przedszkola w Ruchu”
Scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej
Temat: ,,Ćwiczymy w czasie wolnym” –aktywne spędzanie czasu wolnego z wykorzystaniem nietypowych akcesoriów do ćwiczeń.
Grupa :VI ( 5 -6 latki)
Termin realizacji: 11 III 2014 r.
Opracowanie i prowadzenie: Natalia Klimczak
Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”:
Zadanie : Ruch w przedszkolu
Obszar nr 3 – edukacja zdrowotna
Obszary Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
5.3) Jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
5.4) Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej;
6.5) Próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie;
14.5) Interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;
Cele ogólne:
- Kształtowanie postaw aktywnego wypoczynku
- Zachęcanie do czynnego spędzania czasu wolnego;
- Poszerzenie wiedzy na temat ciekawych i aktywnych form spędzania czasu wolnego;
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry, zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne
- Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie poprzez ruch.
Cele operacyjne:
- Wypowiada się na temat opowiadania
- Próbuje ocenić postępowanie bohatera.
- Dokańcza zdania czytane przez nauczyciela
- Zna różne sposoby spędzania wolnego czasu, potrafi wypowiadać się o nich,
- Potrafi aktywnie spędzać czas wolny
- Rozumie znacznie ruchu, ćwiczeń fizycznych dla zachowania zdrowia.
- Bierze aktywny udział w zabawach ruchowych.
- Potrafi nawiązać kontakt i współpracę z partnerem i grupą.
Pomoce dydaktyczne: tekst opowiadania B. Mrozińskiej „O Jacku, który ciągle oglądał telewizję” , płyta CD z zabawą ,,Woogie-boogie”, gazety różnej wielkości, butelki plastikowe, duże, kolorowe guziki, sznureczki różnej długości.
Formy pracy – indywidualna, zbiorowa, grupowa
Metody pracy: podające, aktywizujące ,praktyczne ,problemowe
Przebieg zajęć:
I część: sala zabaw
1. Powitanie : zabawa ruchowa ,,Woogie-boogie”
2. Czytanie opowiadania B. Mrozińskiej „O Jacku, który ciągle oglądał telewizję”
na temat spędzania czasu wolnego.
Drogie dzieci! Na pewno nie znacie Jacka, bo kto może go poznać, skoro ciągle siedzi w swoim pokoju i ogląda telewizję! Jego koledzy z przedszkola często przychodzili do niego, aby zaprosić go do zabawy na podwórku, ale Jacek nigdy nie ma czasu.
W poniedziałek ogląda wszystkie bajki i reklamy.
We wtorek ogląda wszystkie bajki i szuka ciekawych programów dla dzieci.
W środę ogląda wszystkie bajki i programy przyrodnicze.
W czwartek ogląda wszystkie bajki i telenowele.
W piątek ogląda wszystkie bajki i programy muzyczne.
W sobotę ogląda wszystkie bajki i filmy dla dorosłych.
W niedzielę ogląda wszystkie bajki i to, na co ma ochotę.
Oj, Jacku, Jacku! Popatrz, jak wyglądasz !? Straciłeś dobrych kolegów! Twoim przyjacielem jest tylko telewizor!
- Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, ocena postępowania bohatera:
-Co robi Jacek, kiedy wraca z przedszkola?
-Co innego Jacek mógłby robić po powrocie z przedszkola?
-Dlaczego czas wolny spędzany przez Jacka nie należy do odpowiednich?
3.Dokańczanie zdania przez dzieci: ,,W wolnym czasie najchętniej…”
Dzieci opowiadają co lubią robić w czasie wolnym oraz czy spędzają swój czas podobnie, jak bohater opowiadania- Jacek.
- Dzieci opuszczają swoją salę i udają się na salę gimnastyczną. Nauczycielka pokazuje dzieciom jak aktywnie i ciekawie i aktywnie mogą spędzić swój czas wolny, korzystając z rzeczy, które wszyscy mają w domach: gazet, guzików, butelek plastikowych, sznureczków.
II część: sala gimnastyczna
4. Zabawy ruchowe z gazetami :
- ,,W deszczu” zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie biegają po sali .Na sygnał : Deszcz –każde dziecko staje w miejscu , w bezruchu , nad głową trzyma rozłożoną gazetę jak parasol .Na hasło : Pogoda słoneczna-dzieci swobodnie biegają po sali, wymijając się.
- ,,Opadająca gazeta”- zabawa uruchamiająca duże grupy mięśniowe. Dzieci stoją w rozsypce , podrzucają do góry gazetę , starają się utrzymać ją jak najdłużej w powietrzu . Chwytają ją dopiero wówczas , gdy gazeta jest nad samą ziemią . Zabawę powtarzają kilka razy.
- ,,Góra-dół” –zabawa z elementem równowagi. Dzieci stają w rozsypce w lekkim rozkroku . Przed siebie wyciągają wyprostowane ręce trzymając za końce rulonu z gazety . Na hasło Dół –dzieci wykonują przysiad i wytrzymują tak aż do hasła Góra , kiedy wracają do pozycji wyjściowej .Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
- ,,Wyścigi rzędów” –zabawa bieżna. Dzieci są podzielone na 2 zespoły , które ustawiają się w dwie kolejki przed linią w odległości kilku metrów przed ustawioną chorągiewką. Dzieci kolejno skaczą od linii do chorągiewki , utrzymując rulon z gazety pomiędzy kolanami , powracają biegnąc z gazetą w dłoni.
- Ćwiczenia z kulami-dzieci z gazety tworzą kulę. Siadają w siadzie skulnym, twarzą do środka koła, ręce wsparte z tyłu. Kule leżą przed nimi. Chwytają gazetę palcami stóp i próbują ją zgniatać.
- Zakończenie zajęć : ćwiczenia oddechowe .Dzieci ustawiają się w kole, kładą kule z gazet na dłoni, nabierają dużo powietrza w płuca i mocno dmuchają na kulę-wdech nosem, wydech ustami. Ćwiczenia powtarzają kilka razy, następnie maszerują po kole i wrzucają kule do kosza.
5. Zabawy z guzikami
- „Taniec guzików” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci-guziki poruszają się w rytm usłyszanej melodii. Gdy muzyka cichnie ustawiają się w czterech rzędach przed guzikiem w swoim kolorze leżącym na podłodze. Nauczyciel podczas melodii zmienia miejsce guzików.
- ,,Piramidy” zabawa dydaktyczna. Dzieci układają jak najwyższą piramidę ze swoich guzików otrzymanych drogą losową . Wygrywa osoba , która ułoży najwyższą piramidę. Gdy piramida się rozpadnie przeliczamy na punkty jej wartość z pominięciem ostatniego guzika.
- Ułożenie na podłodze obrazka z guzików na temat ,,Wiosna”.
6.Zabawy ruchowe z plastikowymi butelkami
- ,,Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem.
- ,,Butelka jako przyrząd do ćwiczeń”:
-Przekładanie z ręki do ręki :z przodu, z tyłu , nad głową, pod kolanem.
-W staniu: podbijanie butelki dłońmi, a następnie toczenie jej po wyciągniętych ramionach. -Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz :skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę.
– W siadzie skrzyżnym, butelka na kolanach trzymana oburącz – wznoszenie butelki w górę i głęboki skłon w przód.
-Leżenie przodem, ręce zgięte w łokciach, dłonie na podłożu przy barkach, butelka ustawiona w małej odległości od twarzy – głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Ćwiczący powtarzają ćwiczenie, kilkakrotnie starając się silnym wydechem przewracać butelkę
-W staniu: przeskakiwanie przez butelkę: z przodu, z tyłu, w bok, półobroty.
7.Zabawy ze sznureczkami
- Kołyska” – dzieci w siadzie na podłodze, opierają stopy o trzymany w rękach sznurek, wykonują kołyskę;
- „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról.
- Zakończenie zajęć: ćwiczenia oddechowe w siadzie skrzyżnym.
BIBLIOGRAFIA:
1.,,Do czego wykorzystać guziki?”, A . Sowińska, ,,NOWA SZKOŁA”
3. ,,Gimnastyka na wesoło. Z wykorzystaniem nietypowych przyborów” Genowefa Górecka, Renata Węgiel ,Ewa Lis
3 „Gimnastyka przedszkolaka”, S. Owczarek
4. „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” ,K. Wlaźnik
We wtorek 11 III 2014 r. w ramach akcji ,,Ćwiczyć każdy może” grupa VI wzięła udział w zajęciach z zakresu edukacji zdrowotnej na temat : ,,Ćwiczymy w czasie wolnym -aktywne spędzanie czasu wolnego z wykorzystaniem nietypowych akcesoriów do ćwiczeń”. Dzieci wypowiadały się na temat swoich ulubionych zajęć w czasie wolnym, , ale także dowiedziały się , jak aktywnie i ciekawie i aktywnie mogą spędzić swój czas wolny, korzystając z rzeczy, które wszyscy mają w domach: gazety, guziki, butelki plastikowe, sznureczki. Akcesoria te mogą posłużyć zarówno jako przybory do ćwiczeń, ale ich wykorzystanie jest znacznie szersze i ,,Kangurki” mogły się również o tym przekonać na naszych wtorkowych zajęciach.
Przedszkolaki bardzo chętnie i aktywnie w nich uczestniczyły , a oprócz zaproponowanych podczas zajęć zabaw i ćwiczeń, dzieci wymieniały również własne propozycje wykorzystania przyborów. ,,Kangurki ” zgodnie przyznały, że czas wolny spędzony w ruchu jest dużo ciekawszy, niż długie oglądanie TV, albo siedzenie przed komputerem, bo wszyscy wiem już, że ,,W zdrowym ciele, zdrowy duch!”