data: 27.03.2020

grupa: grupa IV

temat kompleksowy: Wiosna w Kołobrzegu

rodzaj aktywności: ruchowa

cel:

  • wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
  • kształtowanie poczucia akceptacji samego siebie
  • wyczucie własnego ciała
  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • zachęcanie do wspólnej zabawy

Przebieg:

  1. Drogie dzieci. Na początek będziemy ćwiczyć naszą buzię aby w przyszłości ładnie mówić.
  2. Wymawiamy na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  3. Oddalamy od siebie kąciki ust – wymawiamy „ iii”
  4. Zbliżamy do siebie kąciki ust – wymawiamy „ uuu”
  5. Naprzemienne wymawiamy „ i – u”
  6. Wysyłamy sobie buziaczki- cmokamy.
  7. Zamieniamy się w konika- parskamy
  8. Dmuchamy na piórko, piłkę pingpongową lub zgniecioną w kulkę kartkę
  9. Wymawiamy samogłoski w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o
  10. Wysuwamy wargi w „ ryjek”, cofamy w „ uśmiech”.
  •  Drodzy Rodzice. Przeczytajcie dziecku wiersz, postarajcie się inscenizować ruchem jego treść.

Gimnastyka to podstawa – sport dla dzieci ważna sprawa!

W górę ręce, w przód i w bok,

Skłon do nóżek, przysiad, skok!

  • Teraz zapraszam do wspólnej zabawy. Bawmy się!…Ruch to zdrowie
    • Zabawa z elementami skoku: ,,Kałuże”(przeskocz 4 kałuże-małe poduszki, kartki papieru).
    • Zabawa z elementami skłonu: „wiosenna łąka”- rozrzucamy na dywanie klocki, guziki lub drobne zabawki (będą to nasze kwiatki). Zachęcamy dziecko do zbierania elementów i późniejszego przeliczania.
  • Opowieść ruchowa „Wiosna”.

Jedna osoba opowiada oczyta o wiośnie pozostali członkowie rodziny pokazują to ruchem.

Wiosna wychodzi na spacer

(kładziemy ręce na biodra i maszerujemy w miejscu).

Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty

(wykonujemy przysiad dotykając dłońmi dywanu).

Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć

 (kładziemy się na pleckach, wciągamy powietrze nosem wypuszczamy ustami).

Koniec tego odpoczynku, muszę wyczarować liście na drzewach i zaprosić do nich ptaki (wstajemy, wykonujemy podskoki, obroty, wyciągamy ręce w górę).

Ptaki pięknie śpiewają i wiosenny wietrzyk wieje

(pozostajemy w pozycji stojącej, kołysząc rękami w dowolnym kierunku, równocześnie naśladujemy szum drzew).

Czas żeby polatać z motylkami

(zamieniamy się w motylki i odfruwamy).

  • Teraz przyszedł czas na relaks. Siadamy w parach jedno za drugim. Wykonujemy masaż zgodnie z instrukcją

Idzie pani: tup, tup, tup,
(Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok.
(z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko, (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.([z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

  • Naśladuj mnie – zabawa pantomimiczna w parach.

Stajemy z dzieckiem w parze naprzeciwko siebie. Jedna z osób zaczyna się poruszać, a druga próbuje naśladować jej ruchy w lustrzanym odbiciu przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról.

*Proponowana muzyka https://www.youtube.com/watch?v=ryUxrFUk6MY

  • Drogie dzieci. Poobserwujcie chmury na niebie. Mają one bardzo ciekawe kształty, czasami coś nam przypominają. Spróbujcie narysować takie chmury o ciekawych kształtach. Może też założyć kalendarz pogody (podobny do tego, który mamy w przedszkolu), na którym będziecie zaznaczać aktualną pogodę w postaci symboli (słońce, deszcz, chmury) itp.

Trzymajcie się w zdrowiu!

Anna Miszewska