1 995 wizyt Rozpoznawanie i nazywanie emocji.
Kilka pierwszych lat życia dziecka to czas, kiedy kształtują się nawyki emocjonalne. To od nas, rodziców i opiekunów zależy, czy owe nawyki będą zdrowe, a co za tym idzie budujące, czy też szkodliwe dla zdrowia oraz całego otoczenia dziecka – rodziny, przyjaciół i pozostałych osób. Inteligencja emocjonalna odnosi się do poznania własnego wnętrza, zrozumienia tego, co czujemy i jak rozumiemy informacje, które nasz organizm przekazuje poprzez emocje, a następnie wykorzystania tych informacji w kierunku umiejętnego zarządzania (regulowania) własnymi emocjami. Dlatego tak ważne jest rozpoznawanie i nazywanie emocji przez dziecko.
Poniżej prezentuję Państwu kilka aktywności poruszających powyższy temat.
- Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Co to są uczucia?, Gdzie rodzą się uczucia?
Wytłumaczenie czym są emocje- to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami – ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. Nie podlegają ocenie moralnej, zatem każdy ma prawo czuć się szczęśliwy jak i zły. Najważniejsze jest to co robimy z tymi emocjami czy i w jaki sposób pokarzemy nasze emocje innym.
- Przelewanie swoich emocji na kartkę papieru. Rysowanie swoich uczuć i późniejsza rozmowa na temat rysunku.
- Zabawa „buźki” – próba nazywania przez dzieci, co może oznaczać emocja przedstawiona na każdej z buzi. Do tego celu można wykorzystać zdjęcia lub obrazki przedstawiające emocje.
- „Kostka uczuć” – zabawa dydaktyczna. Na kostce zamiast oczek widnieją obrazki przedstawiające emocje. Dzieci rzucają do siebie kostką, osoba, która ją otrzyma, stara się nazwać konkretną buzię, która jej wypadła po rzucie, a następnie pokazuje tą emocję mimika twarzy.
- Zabawa dydaktyczna – odzwierciedlenie uczuć poprzez figury geometryczne. Przypisujemy figurom konkretne emocje np. Żółte koło – radość, czerwony trójkąt – złość, niebieski prostokąt – smutek, zielony kwadrat – strach
Pokaż jak się czujesz gdy:
- rodzice cię chwalą,
- ktoś sprawi ci przykrość
- jesteś głodny
- dostaniesz prezent
- ktoś przyłapie cię na kłamstwie
- boli cię ząb
- boisz się dużego psa
- Zabawa „Dokończ zdanie”
- Jestem zły gdy …
- Cieszę się gdy …
- Jestem smutny gdy …
- Jestem zdziwiony gdy ..
- „Spaghetti” – zabawa doskonaląca umiejętność rozładowania napięcia.
Dziecko w stanie napięcia emocjonalnego przyrównujemy do nitki makaronu:
„Wyobraź sobie, że jesteś twardą nitką makaronu, który ma być podany na obiad. Zanurzasz się w garnku z ciepłą wodą. Po chwili opadasz na dno garnka, tworząc miękki, luźny kłębuszek. Zachowujesz się jak gotowany makaron do momentu, aż nie zawołam: «sos pomidorowy». Wtedy wolno ci wstać i potrząsać rękami i nogami, by poczuć się wspaniale”.
- Zabawa „Start rakiety” – wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. Negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos.
Dzieci bębnią palcami po podłodze, najpierw cicho powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej. Klaszczą w dłonie natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie; tupią nogami, także tutaj zaczynają cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej.
Hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dzieci wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z głośnym wrzaskiem ręce do góry – RAKIETA WYSTARTOWAŁA!
Powoli dzieci siadają na swoich miejscach. Ich ruchy uspokajają się, słychać tylko delikatny szum aż wszystko cichnie – rakieta znika za chmurami. I jesteśmy radośni.
Polecam również:
- wiersz J. Brzechwy pt. „Psie smutki”
- wiersz D. Gellner pt. „Zły humorek”
- Bajka z serii Szkoła Kubusia Puchatka „Mów co czujesz”
- Bajki Agnieszki Galicy
- https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/
- https://tylkodlamam.pl/ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach/
Pozdrawiam,
Anna Miszewska