Przedstawiam Wam propozycje zabaw i form aktywności dla Krokodylków.

  1. Zestaw porannych zabaw ruchowych. Wiosenny wiatr – zabawa ruchowa z krążeniem rąk.

Stajemy z dzieckiem w parze naprzeciwko siebie. Wykonujemy wyprostowanymi rękami obszerne krążenia. Krążenia rąk mogą być:

– wolne lub szybkie,

– symetryczne lub asymetryczne,

– w przód lub w tył.

W czasie krążenia dzieci naśladują wiejący wiatr, szumiąc: szszsz…Zmieniają natężenie: cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej.

Wiosenne chmury – zabawa oddechowa.

Dzieci rozganiają ciemne chmury, nabierają powietrza nosem i wypuszczają ustami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Słonko świeci, deszczyk pada – zabawa z elementami skoku obunóż.

Dzieci swobodnie spacerują po sali. Na hasło: Słonko świeci – cieszą się i wykonują podskoki obunóż w górę. Na hasło: Deszczyk pada – przeskakują obunóż przez kałuże, w przód i w tył.

Wąchamy kwiaty – zabawa bieżna. Rozkładamy na dywanie koła z szarf (może być coś innego) – kwiaty. Na sygnał dzieci biegają między szarfami tak, by ich nie poruszyć. Co jakiś czas mówimy: Stop! Wąchamy kwiaty. Wtedy dzieci klękają wokół szarf, wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami. Na zakończenie dzieci maszerują za Wiosną w rytm marsza.

  • Wiosenny quiz – odpowiadanie na pytania.

Dajemy dziecku czerwoną oraz zieloną buźkę wyciętą z papieru. Rodzic podaje zdania prawdziwe i fałszywe, a dzieci odpowiadają, podnosząc odpowiednią buźkę: zieloną – kiedy zdanie jest prawdziwe, czerwoną – gdy jest nieprawdziwe. Przykładowe zdania:

Wiosną codziennie pada śnieg.

Bocian ma fioletowy dziób.

Zwiastunem wiosny jest róża.

Wiosną liście zmieniają kolor na żółty i spadają z drzew.

  • Wiosenne kwiaty – rozmowa na podstawie ilustracji.

Jeżeli mamy możliwość to prezentujemy ilustracje i zdjęcia wiosennych kwiatów: przebiśniegów, krokusów, pierwiosnków, hiacyntów, tulipanów, żonkili, kaczeńców. Omawiamy wygląd kwiatów, wyjaśniamy pojęcie „rośliny chronione” i wskazuje kwiaty, które są w Polsce pod ochroną: przebiśnieg, krokus, pierwiosnek. Następnie podaje nazwę kwiatka, a chętne dziecko wskazuje go na ilustracji i dzieli jego nazwę na sylaby i wskazuje ich ilość.

  • Praca plastyczna hiacynt- stemplowanie. (kartka papieru, brązowa kredka, zielona kartka, nożyczki, klej, farby plakatowe, patyczki higieniczne złączone gumką lub związane)

Jedną z ciekawszych technik plastycznych jest stemplowanie Zazwyczaj kojarzy się ona ze stemplami wykonanymi z ziemniaka, ale stemplować można prawie wszystkim. Podczas wykonywania tej pracy warto też zwrócić uwagę na możliwość łączenia farb i tworzenia nowych barw.

Instrukcja, jak wykonać pracę plastyczną, zamieszczona jest poniżej. Podczas jej wykonywania zwracamy uwagę na estetykę pracy i zachowanie porządku na stanowisku po jej skończeniu. Zachęcamy dziecko do samodzielnego sprzątania (tak jak w przedszkolu wdrażamy dzieci do samodzielności).

  •  Wiersz: „Kwiaty wiosny” autor: Bożena Forma

Krokus, hiacynt i tulipan

wiosnę chciały dziś powitać.

Wdzięcznie wszystkim się kłaniają

między sobą coś szeptają.

Nagle deszczyk je podlewa,

miło szumią wkoło drzewa.

Do słoneczka główki wznoszą

o promyki ciepłe proszą.

  • Pamiętamy o dbaniu i obserwowaniu naszych hodowli
  • Zabawa ruchowa połączona z naśladowaniem głosów zwierząt:

• Bocian (kle, kle ) –stoimy na jednej nodze

• Żaba ( kum, kum ) – skaczemy w przysiadzie

• Ptaki (fi u, fi u, tijo, tijo ) biegamy i machamy „skrzydełkami”

• Kukułka ( ku, ku ) – przysiad

• Mucha (bzz)- bieg na czworakach

  • Zachęcam do wykonania karty pracy załączonej poniżej.