Jak można zainteresować dzieci matematyką?

Dzieci w wieku przedszkolnym intensywnie rozwijają się zwłaszcza emocjonalnie oraz intelektualnie. Już od etapu przedszkola powinno się rozwijać pewne postawy oraz nawyki pracy. Pomoże to dzieciom zdobyć zaufanie do własnych możliwości, do skutecznego rozwiązywania problemów oraz by być pomysłowym i wytrwałym. Ważne jest zatem, abyście Wy kochani rodzice wspierali rozwój waszych dzieci podczas codziennych aktywności.

W dzisiejszych czasach, gdzie technologia informacyjna staje się coraz częściej obecna w życiu naszych dzieci, zastanówmy się zatem jak możemy wykorzystać ją w sposób korzystny dla rozwoju. Dobrym pomysłem jest nauka matematyki. Matematyka także jest dookoła nas, ułatwia nam życie. Warto zatem od najmłodszych lat pokazywać dzieciom jej wartość. W tym krótkim artykule przedstawię pomysły na zaciekawienie dzieci królową nauk – matematyką.

Po pierwsze : MATEMATYKA W DOMU

Starajmy się włączać dzieci do wszelkich prac domowych. Gdy przygotowujemy obiad liczmy wspólnie potrzebne składniki, dodawajmy, ważmy, porównujmy wagi różnych produktów. Analizujmy wspólnie przepisy, zastanawiajmy się jakie proporcje będą odpowiednie dla naszej rodziny, czy obiadu wystarczy dla wszystkich? Pozwólmy dziecku samodzielnie nakrywać do stołu, liczyć ile nakryć potrzebujemy.

Dobrym pomysłem jest wyszukiwanie kształtów w otoczeniu. Można wyszukiwać kształty w formie zabawy czy konkursu. To świetna zabawa nawet dla dorosłych. Uczy między innymi znajomości figur geometrycznych, rozwija percepcję wzrokową, spostrzegawczość oraz orientację w przestrzeni.

Przykład: Ile kwadratów widzisz w tym pokoju?

Kolejnym pomysłem na zabawę może być mierzenie długości różnych przedmiotów, bądź mebli oraz porównywanie ich ze sobą. Możemy w tym celu wykorzystać wiele materiałów, rozpoczynając od stopy, dłoni, łokcia, kredki, wstążki a kończąc na metrówce. Takie zabawy pomagają dzieciom zdobywać wiedzę o naszym świecie, kształtować w ich umyśle pojęcie miary, porównywać co jest krótsze a co dłuższe.

Warto także wplatać matematykę do codziennych gier i zabaw. Układając budowle z klocków warto pytać dziecko ile zielonych klocków użyło do złożenia budowli lub których jest najwięcej. Gry planszowe także są wartościowe, uczą logicznego myślenia, liczenia oraz pomagają nabyć umiejętność radzenia sobie z porażką.

Warte rozważenia jest także wykorzystanie tabletu lub smartfona w celu nauki matematyki. Powstaje mnóstwo aplikacji związanych z tym zagadnieniem. Nie da się ukryć, że jesteśmy otoczeni technologią informacyjną, korzystajmy z niej zatem rozsądnie. Warto tu przypomnieć, że dla dobra dziecka i jego rozwoju , dzienne korzystanie z telefonu, bądź innego urządzenia , nie powinno przekraczać 30 minut.

Po drugie: MATEMATYKA W ŚRODOWISKU

Możemy uczyć dziecko matematyki idąc do sklepu. Zapoznajmy dziecko z pieniędzmi, pokazujmy ile warte są produkty w sklepach, pytajmy ile kupisz za 10 złotych. Uczmy dzieci orientować się ile pieniędzy potrzebne jest aby zrobić zakupy. W sklepie także można wspólnie liczyć produkty, które musimy kupić. Twórzmy listy zakupów i pytajmy dziecko ile jeszcze pozycji na liście zostało.

W czasie spacerów uczmy dzieci orientacji w przestrzeni, uczmy szacowania odległości od domu, sklepu bądź innych miejsc. Podczas spacerów można także liczyć ile znaków drogowych mijamy, ile niebieskich samochodów stoi na parkingu, bądź ile ptaków siedzi na gałęzi. Bawcie się wspólnie matematyką.

Po trzecie : MATEMATYKA WEDŁUG WAS

Rozpoczynając ze swoim dzieckiem przygodę z matematyką, przede wszystkim należy pamiętać, że na wszystko jest czas i każde dziecko rozwija się inaczej. Nie przyspieszajmy niczego na siłę. Postarajmy się, żeby nauka matematyki w sposób naturalny wkradła się do codziennych czynności i zabaw, wówczas dziecko we własnym tempie przyswoi sobie niezbędną wiedzę.

Szukajcie własnych sposobów na zabawę matematyką. Pamiętajcie, że wiek przedszkolny nazywany jest wiekiem zabawy. To właśnie bawiąc się, dziecko jest w stanie nauczyć się wielu schematów życia codziennego, zrozumieć świat oraz ukształtować własną osobowość.

Autor: Izabela Sokołowska – Kot